SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kształcenie słuchu (jazz) - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kształcenie słuchu (jazz)
Kod przedmiotu 03.2-WA-P-KszS-S18
Wydział Wydział Artystyczny
Kierunek WA - oferta ERASMUS / sztuki muzyczne
Profil -
Rodzaj studiów Program Erasmus pierwszego stopnia
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1.      Rozwój wrodzonych i nabytych dyspozycji słuchowych ukierunkowany na uzyskanie biegłości w operowaniu materiałem muzycznym: głosem i gestem (stukanie, klaskanie, taktowanie itp.).

2.      Rozwój wrodzonych i nabytych dyspozycji ukierunkowany na słuchowe rozpoznawanie i notowanie struktur muzycznych.

3.      Ćwiczenie pamięci muzycznej i wyobraźni.

4.      Rozwijanie wrażliwości na walory estetyczne utworu i jego poszczególnych elementów.

5.      Kształcenie umiejętności indywidualnego pokonywania problemów słuchowych

Wymagania wstępne

Pozytywnie zdany egzamin wstępny na studia.

Zakres tematyczny

  1. Semester 1 

    Major and minor scales up to three sharps or flats in various order and their three main chords. Simple intervals (1) and triads (+,o,<,>) in root position. Reading notes in singing and performing rhythmic patterns by making gestures (1). Music dictations: simple monodic rhythmic, melodic and melo-rhythmic patterns. Children’s songs.  Major and minor scales, their modes and their three main chords. Simple and compound intervals (2). Triads in root position and in inversions. Chromatic structures. Reading notes in singing and performing rhythmic patterns by making gestures (2). Music dictations: monodic rhythmic, melodic and melo-rhythmic patterns. Performing melodies or songs and conducting at the same time. Work with the bass clef. 

    Semester 2

    Medieval scales. D7, D9 without inversions. Reading notes in singing and performing rhythmic patterns by making gestures (3). Writing down rhythmic, melodic and melo-rhythmic structures consisting of 1 and 2 voices. Memory dictation: a monodic melody. Filling gaps and correction of errors in a music sheet (1). A rhythmic and melodic improvisation, led by the lecturer (1). Singing one voice and playing the second voice of a construction on a piano at the same time. Simple atonal structures. Determining the pitch of a tone with reference to a1. Auditory and visual analysis and singing of excerpts of vocal scores (1). Elements of transposition (1) 

Metody kształcenia

- Auditory exercises: writing (symbol notation), oral (answer), using the voice (singing, recitation) and making gestures (conducting, clapping hands, knocking).
- Auditory and oral exercises played on the piano or from a CD (in class).
- Independent work using the voice and gestures to read music notation, in class and at home (office hours when needed).
Memory dictations or simultaneous writing, also as exercises for filling gaps and correction of errors. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

1) Concerning knowledge and skills:
- tests concerning the knowledge and the ability to recognize music structures (51% correct answers) - dictations concerning the use of a music material and musical memory (51% correct answers)
- sight-reading exercises assessed throughout the whole semester 

2) Concerning social competencies: 

Voice and gesture exercises which are to prepare independently and presented individually, assessed in class or in the office hours, in form of numbered sets (to receive a pass the student must receive minimum Grade 3). 

Only the students who pass the presentation of required exercise sets can be admitted to receive the semester grade or to the exam. 

The final exam and the receiving of grade have the form of a test (minimum 51% correct answers) and a presentation of the required exercises. 

Literatura podstawowa

J. K. Lasocki, Solfeż, cz. I, PWM, Kraków 1976 i późn.

F. Powroźniak, Wszyscy śpiewamy z nut, PWM, Kraków 1986 i wcześn.

M. Wacholc, Czytanie nut głosem, cz. 1, PWM, Kraków 1992.

Literatura uzupełniająca

I. Targońska, Kształcenie pamięci muzycznej (dyktanda z CD), CEA Warszawa, 1991 i późn.

D. Dobrowolska-Marucha, Dyktanda muzyczne, Kraków 1994 i późn.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Wojciech Pruszyński (ostatnia modyfikacja: 03-05-2020 21:45)