SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy metodologii badań naukowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy metodologii badań naukowych
Kod przedmiotu 06.9-WM-ZiIP-D-10_19
Wydział Wydział Mechaniczny
Kierunek Zarządzanie i inżynieria produkcji
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Eunika Baron-Polańczyk, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Projekt 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do pisania pracy magisterskiej, czyli zdobycia wiedzy w zakresie ogólnych podstaw metodologicznych prowadzenia badań naukowych, procesu badawczego, metod i narzędzi badawczych, metodyki przygotowania pracy naukowej oraz umiejętności praktycznych prowadzenia pracy badawczej i prezentacji jej wyników.  

Wymagania wstępne

Seminarium dyplomowe, Praca przejściowa

Zakres tematyczny

WYKŁADY:
W1. Wymagania dotyczące pracy magisterskiej. Różnice między pracą inżynierską a magisterską. 

W2. Prawo autorskie a problemy etyczne.

W3. Rodzaje i rola źródeł informacji naukowej w tworzeniu prac naukowych. Dokumentowanie źródeł.

W4. Technika pisania pracy magisterskiej. Struktura pracy.

W5. Zasady redakcji i edycji pracy.

W6. Proces badawczy. Cel badań. Hipoteza.

W7. Metody badawcze stosowane w procesie tworzenia pracy magisterskiej. Metody zbierania danych.

W8. Metodyka przygotowania pracy naukowej.

W9. Techniki pisania prac magisterskich - opracowanie materiału głównego.

W10. Techniki pisania prac magisterskich - wykresy, rysunki, tabele, spisy.

W11. Narzędzia badawcze.

W12. Obserwacja naukowa.

W13. Badania doświadczalne.

W14. Formy prezentacji wyników badań własnych.

W15. Kryteria oceny pracy magisterskiej. Egzamin dyplomowy.

PROJEKT:

P1-2. Wybór tematu i opracowanie planu pracy zaliczeniowej.

P3-4. Dobór literatury i dokumentowanie źródeł.

P5-7. Opracowanie pracy zaliczeniowej.

P8-9. Konsultacja dotycząca pracy zaliczeniowej.

P10-11. Korekta pracy zaliczeniowej.

P12-13. Redakcja pracy zaliczeniowej.

P14-15. Przygotowanie prezentacji pracy zaliczeniowej.

Metody kształcenia

Wykład: wykład informacyjny i problemowy, pogadanka, pokaz, demonstracja.

Projekt: ćwiczenia praktyczne, warsztaty metodyczne, metoda projektu, dyskusja problemowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: zaliczenie na ocenę - według pisemnego sprawdzianu testowego (min. 51% na pozytywne zaliczenie) oraz bieżącego sprawdzania/oceniania wiadomości podczas zajęć.

Projekt: zaliczenie na ocenę - (zajęć o charakterze ćwiczeniowym, praktycznym) odbywa się na podstawie projektów/konspektów/prac pisemnych oraz aktywności na zajęciach.

Ocena końcowa: ocena wypadkowa ustalana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen z projektu i wykładu z jednakową wagą (50% wykład, 50% projekt).

Literatura podstawowa

1. Apanowicz Jerzy, Metodologia ogólna, Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu, Gdynia, 2002.

2. Jemielniak Dariusz (red.), Badania jakościowe. T. 1, Podejścia i teorie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012.

3. Jemielniak Dariusz (red.), Badania jakościowe. T. 2, Metody i narzędzia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012.

4. Urban Stanisław, Ładoński Wiesław, Jak napisać dobrą pracę magisterską? Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2012.

Literatura uzupełniająca

1. Babbie Earl, Badania społeczne w praktyce, przeł. W. Betkiewicz et al., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2016.

2. Groble Adam, Metodologia nauk, Wyd. AUREUS, Wydawnictwo Znak, Kraków, 2006.

3. Wieczorkowska-Nejtardt Grażyna, Statystyka, Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2005.

4. Wojciechowska Renata, Nowogródzka Teresa, Miciuła Ireneusz, Metodologia badań naukowych w naukach ekonomicznych, Wydawnictwo Texter, Warszawa, 2016.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Eunika Baron-Polańczyk, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 10:27)