SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogiczno-psychologiczne podstawy nauczania języka obcego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogiczno-psychologiczne podstawy nauczania języka obcego
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPWM- PPNJO
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Kowalska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pedagogicznymi i psychologicznymi podstawami nauczenia języków obcych.

Wymagania wstępne

Ogólna wiedza na temat języka i rozwoju człowieka.

Zakres tematyczny

Biologiczne i kulturowe podstawy zachowań komunikacyjnych człowieka.

Komunikacja językowa, jej komponenty i przebieg.

Język, płaszczyzny i funkcje.

Właściwości rozwojowe dziecka w wieku 3-10 lat a nauczanie języków obcych.

Akwizycja języka ojczystego i obcego, bilingwalizm.

Indywidualne cechy uczniów a sukces w nauce języków obcych.

Nauczanie języków obcych jako kształtowanie kompetencji językowych i międzykulturowych.

Organizacja procesu kształcenia, motywowanie i ocenianie uczniów na lekcjach języka obcego.

Autonomia ucznia w procesie uczenia się języka obcego.

Nauczyciel języków obcych - niezbędne kompetencje i rola w procesie dydaktycznym.

Nauczanie języków obcych w Polsce i w Unii Europejskiej.

Metody kształcenia

wykład, pogadanka, dyskusja, prezentacje multimedialne

 

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatorium: aktywna praca na zajęciach, zaliczenie kolokwium na 50% punktów.

Wykład: zaliczenie egzaminu na 50% punktów.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z konwersatorium i z wykładu.

Literatura podstawowa

Dakowska M., Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa 2001.

Gleason J.B., Ratner N.B., Psycholingwistyka, Gdańsk 2005.

Iluk J., Jak uczyć małe dzieci języków obcych, Katowice 2002.

Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2009.

Kurcz I., Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2005.

Sikora-Banasiak D., Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca

Arabski J., Przyswajanie języka obcego i pamięć werbalna, Katowice 1997.

Michoństa-Stadnik A., Wąsik Z. (red.), Nowe spojrzenie na motywację w dydaktyce języków obcych, t. 1, Wrocław 2008.

Olczak A. (red.), Język obcy w przedszkolu. Od edukacji językowej do interkulturowej, Zielona Góra 2011.

Pamuła M., Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa 2009.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 10:20)