SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka edukacji technicznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka edukacji technicznej
Kod przedmiotu 05.2-WP-PPiWM-MET
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z wiadomościami  i umiejętnościami z zakresu techniki dla dzieci. Zapoznanie z metodyką elementarnej edukacji technicznej. Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z obszaru techniki w edukacji elementarnej (np. rodzaje i własności papieru, drewna, styropianu, gliny itp.). Przygotowanie do korzystania z podstawowych pomocy i środków technicznych (linijka, nożyczki, dłuto, kombinerki, młotek, imadło, nitka, igła, gwoździe, papier ścierny itp.). Doskonalenie zdolności manualnych, sprawności, dokładności i precyzyjności. Rozwijanie zdolności twórczego myślenia w projektowaniu i rozwiazywaniu zadań o charakterze technicznym.
 

Wymagania wstępne

Wiedza zawarta w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej oraz wiedza z podstaw edukacji technicznej.

Zakres tematyczny

1. Rodzaje i właściwości materiałów przyrodniczych. Propozycja zajęć. Ćwiczenia praktyczne

2. Podstawowe właściwości papieru, materiałów drewnianych, wybranych tworzyw sztucznych i włókienniczych. Propozycja zajęć. Ćwiczenia praktyczne.

3. Zapoznawanie dziecka z urządzeniami technicznymi. Budzenie zainteresowań technicznych. Propozycja zajęć. Ćwiczenia praktyczne

4. Przygotowanie propozycji zadań wytwórczych dla dzieci. Prezentacje uczestników.

5. Projektowanie scenariuszy zajęć zintegrowanych w klasach I-III z dominacją edukacji technicznej.

6. Planowanie i wykonanie  prac technicznych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - warsztaty twórcze.

7. Krytyczna analiza i ocena propozycji zajęć technicznych dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych zparezentowanych przez studentów i w materiałach szkoleniowych dla studentów. 

Metody kształcenia

Zajęcia mają charakter warsztatów z wykorzystaniem ćwiczeń praktycznych, prezentacji i opisów, pogadanki, dyskusji. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Student oceniany jest na podstawie: - przygotowania do zajęć (30%),  aktywnego w nich uczestnictwa (30%), wykonywania aktualnych prac z techniki i skonstruowanych konspektów zajęć technicznych (30%) 

Literatura podstawowa

1. Beck J., Dabrowski A., Kazberuk J., Praca technika w klasach I-III, Warszawa 1986.

2. Furmanek W., Jutro edukacji technicznej, Rzeszów 2007.

3. Lib W., Kompetencje językowe komponentem kultury technicznej nauczycieli techniki i informatyki [w:] Kompetencje kluczowe kategorią pedagogiki. Wyd. UR Rzeszów 2007.

4. Kazberuk J., Nauczanie pracy-techniki w kl. I-III, Warszawa 1990.

5.  Praca-technika w klasach I-III, Warszawa 1982. 

Literatura uzupełniająca

1. Plewka C., Metodyka nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych. Podręcznik dla kandydatów na nauczycieli, cz. I, ITE, Radom 1999. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 10:20)