SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Współpraca w grupie i środowisku - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Współpraca w grupie i środowisku
Kod przedmiotu 05.1-WP-PPiWM-WwGiŚ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
  • dr Klaudia Kasowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu podstawowych mechanizmów komunikowania się i współpracy w różnych środowiskach funkcjonowania człowieka. Doskonalenie umiejętności komunikowania się w procesach edukacyjnych, pracy z grupą, autoprezentacji. 

Wymagania wstępne

Wiedza z  przedmiotów:  pedagogika ogólna, wstęp do socjologii, wstęp do psychologii. 

Zakres tematyczny

Komunikacja i jej znaczenie w kontaktach interpersonalnych, w grupie, w instytucji. Rodzaje komunikacji. Komunikacja niewerbalna, jako ważny składnik komunikowania się. Rozmowa i jej znaczenie w kontaktach z ludźmi w różnych środowiskach. Zakłócenia w procesie komunikacji. Konflikty i ich rozwiązywanie. Asertywność – uległość – wrogość w zachowania człowieka. Współpraca – współdziałanie – partnerstwo (pojęcie, cechy, znaczenie). Współpraca w różnych środowiskach edukacyjnych (możliwości i ograniczenia). Grupa jako miejsce kontaktów interpersonalnych i jako płaszczyzna współpracy. 

Metody kształcenia

Dyskusja, zajęcia symulacyjne- warsztaty, metoda przypadków.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywny udział w dyskusjach oraz przygotowanie i przeprowadzenie warsztatu na wybrany temat dotyczący komunikowania się i współpracy w dowolnym środowisku lub grupie. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział studenta w  zajęciach (30% ogólnej oceny) oraz przygotowanie przeprowadzenie warsztatu na wybrany temat dotyczący komunikowania się i współpracy w dowolnym środowisku lub grupie, np. z rodzicami w przedszkolu lub/i w klasach I-III szkoły podstawowej (70%). 

Literatura podstawowa

1. Bobryk J., Jak tworzyć rozmawiając: skuteczność rozmowy, Warszawa 1995.  

2. Głodowski W., Bez słów: komunikacyjne funkcje zachowań niewerbalnych, Warszawa 1999.

3. Grzesiuk L., Trzebińska E., Jak ludzie porozumiewają się?, Warszawa 1978.

4. Lindefield G., Asertywność, czyli jak być otwartym skutecznym i naturalnym, Łódź 1995.

5. Mendel M., Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy, Toruń 2000.

6. Nwosad I., Szymański M. J., red., Nauczyciele i rodzice, cz. 3., W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Kraków 2004.

7. Płócińska M., Rylke H., Czas współpracy i czas zmian, Warszawa 2002.

 

Literatura uzupełniająca

1. Czarnawska M., Tajniki dialogu, Warszawa 1997.

2. Friedemann Schulz von Thun, Sztuka rozmawiania, T. I-III, Kraków 2001.

3. Horn S., Tongue Fu! Sztuka walki językiem, Warszawa 1999.

4. Kennedy G., Negocjacje doskonałe, Poznań 2000.

5. Tannen D., Ty nic nie rozumiesz! Kobieta i mężczyzna w rozmowie, Poznań 1999. 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 10:20)