SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia stresu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia stresu
Kod przedmiotu 14.4-WP-PPiWM-PsyStre
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Dorota Niewiedział
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wskazanie studentom różnych procesów warunkujących zachowania w sytuacjach nowych, trudnych i nietypowych. Zapoznanie studentów z procesami odpowiedzialnymi za skuteczne i twórcze uruchamianie zasobów i oraz mechanizmów kompensacyjnych oraz wskazanie możliwości wykorzystania tej wiedzy w praktyce

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu psychologii rozwoju.

Zakres tematyczny

Psychologiczne sposoby ujmowania stresu, jego mechanizmy biologiczne i psychologiczne, czynniki wywołujące stres (stresory, wydarzenia życiowe, traumy, sytuacje trudne). Psychologiczne ujęcia działań wobec stresu (readaptacji), ujmowanych w kategoriach stylu lub strategii działania. Następstwa stresu i ich znaczenie dla jakości życia dziecka i rodziny, chorób somatycznych i zaburzeń zachowania. Omawiane będą również moderatory stresu (predyspozycje indywidualne i wsparcie społeczne) oraz możliwości działań profilaktycznych.

Metody kształcenia

Wykład, metoda przypadku, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Pozytywna ocena z testu. Osiągnięcie min 60% pozytywnych odpowiedzi z testu jednokrotnego wyboru.

Literatura podstawowa

1. Terelak, J.F.(2017), "Stres. życia: Perspektywa psychologiczna", Warszawa: Wyd. Naukowe.

2. Sapolsky, R.M. (2010), Dlaczego zebry nie mają wrzodów – psychofizjologia stresu. Warszawa, PWN.

3. Heszen, I. (2014), Psychologia stresu. Korzystne i niekorzystne skutki stresu życiowego. Warszawa, PWN.

4. Łosiak, W. (2008). Psychologia stresu. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.UKSW

Literatura uzupełniająca

Strelau J., Doliński D. (2008). Psychologia – podręcznik akademicki (rozdz. 19 pt. Zdrowie i stres). Gdańsk: Wyd. GWP.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 10:20)