SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Poradnictwo zawodowe |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PSP-PZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z systemem orientacji, poradnictwa i doradztwa zawodowego w różnych okresach rozwoju zawodowego człowieka, a w szczególności z zagadnieniem startu zawodowego i jego uwarunkowaniami; poszerzenie wiedzy z zakresu instytucji działających w systemie poradnictwa zawodowego. Wymaga to opanowania rozległych i różnorodnych treści, metod, form i środków oddziaływań informacyjno-wychowawczych, a także przygotowanie studentów do egzaminu poprzez omówienie wybranych zagadnień.
Znajomość podstawowych zagadnień rynku pracy i bezrobocia
Poradnictwo zawodowe jako element edukacji całożyciowej, -System orientacji i poradnictwa zawodowego w Polsce.
-Zawodoznawstwo, -Kwalifikacje pracownicze. -Ubieganie się o pracę. -Doradztwo zawodowe i pośrednictwo pracy.
-Instytucje działające w systemie poradnictwa zawodowego. -Praca i kariera zawodowa. -Wypalenie zawodowe.
-Człowiek w środowisku pracy.
Klasyczna metoda pracy z książką, metoda warsztatowa, prezentacja, dyskusja grupowa, wykład konwencjonalny
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładów: Efekty kształcenia zostaną zweryfikowane poprzez sprawdzenie wiedzy w formie egzaminu pisemnego. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z pracy – min 60% poprawnych odpowiedzi.
Zaliczenie ćwiczeń: Zaliczenie z ćwiczeń student uzyska w wyniku obecności na zajęciach i oceny merytorycznej aktywności na ćwiczeniach oraz uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium - warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie pozytywnej oceny – min 60% poprawnych odpowiedzi . Na ocenę merytoryczną aktywności składa się: znajomość zdanych treści merytorycznych, umiejętność analitycznego myślenia przy omawianiu materiału teoretycznego i możliwości zaplanowania działań z zakresu orientacji i poradnictwa zawodowego.
Ocena końcowa będzie średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i egzaminu.
Bańka A., Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy - psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnych, Print-B, Poznań 1995.
Czarkowska M., Preorientacja zawodowa, WSP, Zielona Góra 1985.
Czarnecki K., Rozwój zawodowy człowieka, IWZZ, Warszawa 1985.
Esmund K., Pietrulewicz B., Poradnictwo zawodowe dla dorosłych, doradca zawodowy [w:] Pietrulewicz B. (red.), Całożyciowa edukacja zawodowa, Zielona Góra 1997.
Furmanek W., Zarys Humanistycznej Teorii Pracy, IBE, Warszawa 2006.
Gladding S. T., Poradnictwo zawodowe – zajęcia wszechstronne. Warszawa 1994.
Guichard J., Huteau M., Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Impuls, Kraków 2005.
Nowacki T., Zawodoznawstwo , Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 1999.
Podoska-Filipowicz E., Podstawy zawodoznawstwa, orientacji i poradnictwa zawodowego, Bydgoszcz 1996.
Waider G., Sturm J., Bauer K. W., Metodyka poradnictwa zawodowego. Aspekty psychologiczne - wskazówki praktyczne, Warszawa 1996.
Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 1997.
Wojtasik B., Warsztat doradcy zawodu, PWN, Warszawa 1997.
Bańka A., (2007), Psychologiczne doradztwo karier. Poznań: Print-B.
Guichard J., Huteau M., (2005), Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego. Oficyna Wydawnicza Impuls: Kraków.
Paszkowska-Rogacz A. (2003), Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Ustawicznej.
Wołk Z., (2006)., Poradnictwo zawodowe w edukacji młodzieży. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski:
Herr E. L., Cramer S. H. (2001), Planowanie kariery zawodowej. Warszawa: Centrum Metodyczne Informacji i Poradnictwa Zawodowego, Krajowy Urząd Pracy
Literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego
Zmodyfikowane przez dr Magdalena Zdaniewicz (ostatnia modyfikacja: 26-04-2020 10:50)