SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Andragogika |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PSP-Andr |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą rozwoju refleksji andragogicznej i praktyki edukacyjnej dorosłych, andragogicznych teorii uczenia się, koncepcji pracy edukacyjnej z dorosłymi, badań nad edukacją dorosłych i całożyciowym uczeniem się. Rozwijanie u studentów umiejętności refleksyjnego, krytycznego i twórczego myślenia o współczesnych problemach edukacji dorosłych.
Wiedza z zakresu pedagogiki społecznej, psychologii społecznej, psychologii rozwojowej i wprowadzenia do socjologii
Wykład:
Wprowadzenie do andragogiki: podstawowe pojęcia, przedmiot i społeczne funkcje andragogiki; miejsce andragogiki wśród nauk o edukacji, historyczny rozwój refleksji andragogicznej i praktyki edukacyjnej dorosłych w Polsce i na świecie
Całożyciowe uczenie się jako centralna idea edukacyjna: przesłanki idei uczenia się przez całe życie, strategie wprowadzania Lifelong Learning do praktyki edukacyjnej, oblicza całożyciowego uczenia się
Andragogiczne koncepcje dorosłości: społeczne, psychologiczne i kulturowe aspekty rozwoju człowieka dorosłego
Andragogiczne teorie uczenia się: teoria Uczenia się Transformatywnego Jacka Mezirowa, teoria uczenia się sytuacyjnego, biograficznego, przez doświadczenie; podejście społeczno-kulturowe
Formy i obszary aktywności edukacyjnej dorosłych - ujęcie P.H. Coombsa, D.Livingstone'a, D. Shugurenskiego
Koncepcje pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi: technologiczny, humanistyczny i krytyczny model pracy edukacyjnej z dorosłymi
Perspektywa biograficzna w andragogice i edukacji dorosłych
Ćwiczenia:
Dorosłość jako podstawowa kategoria pojęciowa andragogiki: koncepcje i kategoryzacje dorosłości, rozumienie dorosłości; dorosłość w społeczeństwach tradycyjnych, otwartych i ponowoczesnych; zjawisko pozornej dorosłości/ odraczania dorosłości.
Uwarunkowania i specyfika uczestnictwa edukacyjnego dorosłych
Formy i obszary instytucjonalnej edukacji dorosłych: szkolnictwo wyższe, lokalne instytucje kształcenia i dokształcania dorosłych, inne podmioty tworzące ofertę edukacji dorosłych - organizacje pozarządowe, podmioty gospodarcze, publiczne instytucje kultury i in. (badania terenowe/desk research).
Andragogiczne problemy starzenia się i starości: edukacja i uczenie się w okresie późnej dorosłości; Uniwersytety Trzeciego Wieku (badania terenowe/desk research).
Edukacja dorosłych wobec zjawiska marginalizacji i wykluczenia społecznego: edukacja osób dorosłych niepełnosprawnych, ubogich, długotrwale bezrobotnych, niedostosowanych społecznie, stygmatyzowanych itd. (badania terenowe/desk research).
Obszary nieformalnej edukacji dorosłych: uczenie się w miejscu pracy, edukacja w świecie kultury popularnej, uczenie się społeczne, uczenie się biograficzne.
Wykład konwencjonalny, wykład interaktywny.
Ćwiczenia: metoda warsztatowa, autorskie prezentacje studentów, praca w grupach, burza mózgów, dyskusja, badania terenowe/desk research.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia – warunkiem i podstawą zaliczenia jest pozytywna ocena z prezentacji (ustnej i/lub multimedialnej) wybranego tematu lub z pracy pisemnej problemowej ocenianych według podanych kryteriów oraz aktywność na zajęciach. Na ocenę z ćwiczeń składa się ocena z prezentacji lub pracy pisemnej ( 80%) oraz aktywność na zajęciach (20%).
Wykład - warunkiem i podstawą zaliczenia jest pozytywna ocena z egzaminu tj. pracy pisemnej o charakterze problemowym lub testu z progami punktowymi, ocenianych według podanych kryteriów. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i ocena z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.
Malewski M., Andragogika w perspektywie metodologicznej, Prace Pedagogiczne Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1990.
Malewski M., Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1998.
Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław 2010.
Illeris K., Trzy wymiary uczenia się, Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, Wydawnictwo Naukowe DSWE, Wrocław 2006.
"Dyskursy Młodych Andragogów" ( tom 2-19), red. J. Kargul/ M. Olejarz/ S. Słowińska, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.
Dubas E., Zmieniająca się dorosłość. Od dorosłości konwencjonalnej do dorosłości subiektywnej [w:] Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje, red. E. Przybylska, Wydawnictwo UMK, Toruń 2001.
Edukacja dorosłych wobec zjawiska marginalizacji, red. A. Fabiś, Wydawnictwo GWSP, Mysłowice 2007.
Dominice P., Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Wydawnictwo WSHE, Łódź 2006
Kurantowicz E., O uczących się społecznościach. Wybrane praktyki edukacyjne ludzi dorosłych, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław, 2007.
Alheit P., Podwójne oblicze całożyciowego uczenia się, „Teraźniejszość–Człowiek-Edukacja”,2002/2.
Bron A., Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość – Człowiek - Edukacja”, 2006/4.
Czerka E., Niedorosłość czy dorosłość alternatywna? Rozważania w kontekście odraczania dorosłości, "Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja", 2005/1.
Malewski M., Przymus i wolność w edukacji dorosłych, "Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja", 2002/1.
Zmodyfikowane przez dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2020 14:22)