SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy ochrony środowiska |
Kod przedmiotu | 06.4-WI-ArchP-Podst.Ochr.Środ.- 17 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu ochrony środowiska. Omówienie najważniejszych zagadnień sozologicznych. Wykazanie i podkreślenie potrzeby ochrony środowiska naturalnego.
2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta do pozyskiwania informacji z literatury i innych źródeł dotyczących podstaw ochrony środowiska, przygotowywania i przedstawiania prezentacji medialnej i ustnej, dotyczącej szczegółowych zagadnień z zakresu ochrony środowiska.
3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest wykształcenie u studenta zrozumienia potrzeby aktualizacji wiedzy o ochronie środowiska przez ustawiczne kształcenie i pracę w zespole.
Formalne: podstawy ochrony środowiska na poziomie szkoły średniej.
Nieformalne: podstawowa wiedza z zakresu nauk o środowisku zdobyta w trakcie studiów.
Program wykładów:
Zapoznanie studenta z historią ochrony środowiska i podstawowymi pojęciami sozologicznymi. Trwały i zrównoważony rozwój. Racjonale korzystanie z zasobów naturalnych. Przedstawienie funkcji ekosystemów naturalnych i przekształconych.Omówienie źródeł zanieczyszczenia atmosfery. Przedstawienie pojęć: efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze, smog kwaśny i fotochemiczny. Pojęcie eutrofizacji wód. Dewastacja i degradacja gleby i jej ochrona. Omówienie problemu odpadów. Hałas w środowisku. Zagrożenie światłem. Problem niszczenia i ochrona świata istot żywych. Szata roślinna jako wskaźnik przydatności terenu do zagospodarowania. Aspekty prawne i ekonomiczne w ochronie środowiska. Integracja współczesnych działań ochronnych w skali regionalnej i ogólnoświatowej.
Program ćwiczeń:
Prezentacje multimedialne zapoznające studenta z podstawowymi pojęciami sozologicznymi. Szczegółowe omówienie problemów związanych z ochroną wód, gleb i powietrza. Omówienie problemów związanych z hałasem i odpadami w środowisku, zagrożeniem światłem i formami ochrony przyrody w Polsce. Zajęcia terenowe z fitosocjologii. Omówienie epidemii i pandemii koronawirusem .
Metody podające: wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną.
Metody poszukujące: samodzielna praca studenta przy opracowywaniu zagadnień z zakresu ochrony środowiska.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady:
Student zalicza wykład – pisemne kolokwium, zawierające 8 pytań ocenianych na 0 – 1 pkt; do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 5 punktów.
Ćwiczenia:
Student zalicza ćwiczenie - prezentacja multimedialna przygotowana na 20 minut.
Sprawdzenie kompetencji studenta w trakcie wprowadzenia do zajęć ćwiczeniowych.
Zasada ustalania oceny:
Ocena z osiągniętych efektów kształcenia składa się z oceny zaliczenia wykładu i z oceny zaliczenia ćwiczenia - pisemne kolokwium oraz z oceny za aktywność podczas zajęć, a także oceny za przygotowanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej.
1. Wolański N., Ekologia człowieka Podstawy ochrony środowiska i zdrowia człowieka. T.1.,PWN, Warszawa 2012 r.
2. Krystek J., Ochrona środowiska dla inżynierów. PWN, Warszawa 2018 r.
3. Dobrzańska .,Kiełczewski D., Dobrzański G., Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa 2019 r.
1. Craig J.R., Vaughan D.J., Skinner B.J., Zasoby Ziemi, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003.
2. Dzik J., Dzieje życia na Ziemi, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2003.
3. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2008.
Limit studentów na ćwiczeniach wynosi 36 osób.
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Justyna Kleszcz (ostatnia modyfikacja: 23-04-2020 11:53)