SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy projektowania architektonicznego II (projekt główny) - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy projektowania architektonicznego II (projekt główny)
Kod przedmiotu 02.1-WI-ArchP-PPAII(PG)-S20
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr inż. arch. Zbigniew Bać
  • dr inż. arch. Justyna Juchimiuk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Projekt 60 4 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z teorią projektowania budynków w różnych skalach i przeznaczeniu funkcjonalnym.

2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania projektów budynków w małej skali.

W tym zapoznanie studenta z zasadami kształtowania środowiska mieszkaniowego o bardzo wysokich walorach estetycznych i użytkowych, w myśl idea zrównoważonego rozwoju (aspekty społeczne, ekologiczne, energetyczne). Rozwiniecie umiejętności prezentacji koncepcji architektonicznej za pomocą roboczego trójwymiarowego  modelu, rysunków szkicowych, wypowiedzi słownej.

3.  Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do prezentacji rozwiązania projektowego oraz argumentacji i obrony własnej koncepcji.

Wymagania wstępne

FORMALNE
Pozytywne zaliczenie przedmiotu: Teoria architektury i Podstaw projektowania architektonicznego I.

NIEFORMALNE
Podstawowa wiedza dotycząca kompozycji architektonicznej w odniesieniu do skali człowieka.

Zakres tematyczny

Program wykładów:

- pojęcie przestrzeni architektonicznej złożonej,

- przestrzeń architektoniczna i ergonomia,

- tworzenie nowej wartości przestrzeni architektonicznej dostosowanej do istniejącego ukształtowania terenu,

- systemy i metody w formułowaniu założeń programowych w zadanej przestrzeni architektonicznej,

- elementy kompozycji architektonicznej,

- oświetlenie, barwa, proporcje

- uwzględnienie potrzeb osób niepełnosprawnych i innych użytkowników (niestandardowych),

 

Program ćwiczeń projektowych:

-zasady sporządzania projektu zagospodarowania terenu z uwzględnieniem przestrzeni wspólnych  i miejsc integracyjnych oraz rekreacyjnych na wybranym planie sytuacyjnym.

- humanistyczne, ergonomiczne, psychologiczne i środowiskowe uwarunkowania w projektowaniu architektonicznym,

 - zasady komponowania przestrzeni architektonicznej z uwzględnieniem funkcji, konstrukcji oraz estetyki formy,

- oznaczenia graficzne stosowane na rysunkach zagospodarowania terenu
i architektoniczno-budowlane oraz podstawowe warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie,

- studia przedprojektowe, koncepcje architektoniczne, wykonanie dokumentacji projektowej,

- samodzielne wykonanie projektu w postaci podstawowych rysunków architektonicznych ze zrozumieniem poszczególnych elementów obiektu,

 rozwiązywanie wskazanych problemów projektowych i technicznych, optymalizacja powiązań funkcjonalnych.

Metody kształcenia


METODY PODAJĄCE
Przyjęto metodę prowadzenia różnych form wykładu jako: wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, wykład informacyjny, prelekcja, pokaz, prezentacje audio-wizualne, multimedialne, prezentacje.


METODY POSZUKUJĄCE
Prelekcja, pokaz, praca realizowana w grupach,  kształcenie interaktywne
i kreatywne, wg. szczegółowego harmonogramu zajęć.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

WYKŁAD
Zasady ustalania oceny:
Ocena osiągnięcia efektu kształcenia w kategorii: wiedza, umiejętności
i kompetencje społeczne jest wynikiem uzyskania pozytywnej odpowiedzi na krótkie ustrukturyzowane pytania sprawdzające z progami punktowymi:
50% - 60% pozytywnych odpowiedzi – dst 

61% - 70%                                                   dst+

71% - 80%                                                   db

81% - 90%                                                   db+

91% - 100%                                             bdb

Obecność studenta na wykładach i na zajęciach projektowych jest obowiązkowa.
Student wykazuje świadomość potrzeby nieustannego kształcenia i podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych, także w zespołach projektowych.

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią z pozytywnych ocen otrzymanych
z wykładu i projektu.

Ocena uwzględnia także frekwencję i czynny udział w zajęciach.

 

PROJEKT
Zasady ustalania oceny:

Ocena przez prowadzących kolejnych wymaganych etapów prezentacji projektu w czasie zajęć, oraz ocena końcowa projektów kursowych oceniona wspólnie
w zespole prowadzących i odpowiedzialnych za przedmiot.

Średnia arytmetyczna ocen cząstkowych (oceny z klauzur, oceny z prezentacji, oceny przejściowe za projekt) i oceny za projekt kursowy.

Efekty uczenia się są ocenione w trakcie prezentacji środsemestralnych
i projektu końcowego.

Sposób i tryb uzupełniania zaległości powstałych wskutek
nieobecności studenta na zajęciach - konieczność nadrobienia zakresu opuszczonych zajęć projektowych poprzez udział w konsultacjach w trakcie danego semestru (dopuszczalna ilość nieobecności na ćwiczeniach/projekcie – 2).

Ocena uwzględnia także frekwencję i czynny udział w zajęciach.

Literatura podstawowa

  1. Adamczewska-Wejchert H., Domy atrialne, PWN, Warszawa 1978;
  2. Adamczewska-Wejchert H., Kształtowanie zespołów mieszkaniowych, Arkady, Warszawa 1985;
  3. Alexander C., Pattern Language: Towns, Buildings, Construction, Oxford University Press, New York 1997.
  4. Bać Z., Wprowadzenie do projektowania osiedlowych struktur funkcjonalno-przestrzennych, Wyd. PWr., Wrocław 1978;
  5. Bać Z.,(red.) , Theory of habitat : the contemporary context, Oficyna Wydaw. Politechniki Wrocławskiej,
    2019, Wrocław;
  6. Bać Z., red. Habitaty proekologiczne, Habitaty 2009, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2010;
  7. Bać Z. (red.), Habitaty - zrównoważony rozwój środowiska mieszkaniowego, [w:] Habitaty 2010 Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2011;
  8. Bać Z., red. Habitaty : reaktywacja małych społeczności lokalnych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2016;
  9. Bać Z., Mój piękny habitaty, Habitaty 2016, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2016.
  10. Bańka A., Społeczna psychologia środowiska, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2002;
  11. Baranowski A., Projektowanie zrównoważone w architekturze. Wydaw. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 1998;
  12. Basista A., Kompozycja dzieła architektury, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2006;
  13. Basista A., Nowakowski A., Jak czytać architekturę, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2012;
  14. Gehl  J., Miasto dla ludzi, Wyd. RAM, Kraków 2014;
  15. Gehl  J., Życie między budynkami, RAM, Kraków 2013;
  16. Jeziorkowski A., O rysunku i nie tylko, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 1998. 
  17. Król-Bać E., Wpływ uwarunkowań fizjofizycznych na kształtowanie najbliższego otoczenia człowieka, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1992;
  18. Kuryłowicz E., Projektowanie uniwersalne: udostępnieni osobom niepełnosprawnym,Centrum Badawczo-Rozwojowe Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, 1996;
  19. Le Corbusier — W stronę architektury, Fund. Centrum Architektury, Seria Fundamenty, Warszawa 2012;
  20. Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego, Arkady, Warszawa 2000;
  21. Rybczyński W., Jak działa architektura. Przybornik humanisty, Wydawnictwo Karater, Kraków 2014;
  22. Rybczyński W., Dom. Krótka historia ideii, Wyd. Karakter,Kraków 2019
  23. Schneider-Skalska G. — Kształtowanie zdrowego środowiska mieszkaniowego. Wybrane zagadnienia, Wyd.PK, Kraków, 2004;
  24. Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, Warszawa 1955;
  25. Włodarczyk J.A. , Żyć znaczy mieszkać, Warszawa, 1997, PWN
  26. Zumthor P., Myślenie architekturą, Wydawnictwo Karater, Kraków 2010;
  27. Żórawski J., O budowie formy architektonicznej, Arkady, Warszawa 1973;
  28. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie - aktualny stan prawny (Dz.U.2019.0.1065 t.j. - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie);
  29. Neufert - Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego.

Literatura uzupełniająca

  1. Ben van Berkel, Carolin Bos — Niepoprawni wizjonerzy, Warszawa, 2000;
  2. Gzell S.,(red.)  Architektura urbanistyka  nauka, Wyd. PWN, Warszawa 2019;
  3. Grandjean E., Ergonomia mieszkania – aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu, Arkady, Warszawa 1978;
  4. Juchimiuk J., Golański M., Jarzyna J., Floating prosumer habitats [w:]  Theory of habitat : the contemporary context, 2019. / ed. Z. Bać, Wrocław : Oficyna Wydaw. Politechniki Wrocławskiej, s. 223--233, ISBN: 9788374931144;
  5. Juchimiuk J., Eksperymentalne piękno. Habitaty aktywne energetycznie [w:] Habitaty : mój piękny habitat, 2016. / red. Z. Bać, Wrocław : Oficyna Wydaw. Politechniki Wrocławskiej, s. 272--286, ISBN: 9788374939690
  6. Lenartowicz K.L., Słownik psychologii architektury, Politechnika Krakowska, Kraków 2010;
  7. Monestiroli  A., Osiem definicji architektury, (Otto definizioni di architettura) publikacja [w:] PRETEKST, Zeszyty Katedry Architektury Mieszkaniowej nr 1, Kraków, 2004, PK KAM Kraków;
  8. Nowakowska Z., red., Projektowanie architektoniczno-urbanistyczne wstępne, Kraków 1994
  9. Prokopska A., Metodologia projektowania architektonicznego. Fazy wstępne procesu architektonicznego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2015;
  10. Palej A., Kształtowanie przestrzeni dla dzieci w miejskim środowisku mieszkaniowym, Kraków, 1991, Wyd. Politechniki Krakowskiej;
  11. Palej A., Schneider-Skalska G., Architektura od abc ... czyli jak rozumieć świat ,który nas otacza, Polska Akademia Nauk, Oddział w Krakowie, Kraków 2008;
  12. Rasmussen S., E., Odczuwanie architektury, Wyd. Murator, Warszawa 1999;
  13. Tatarkiewicz W., Historia estetyki, Warszawa 1962;
  14. Wejchert K.,  Elementy kompozycji urbanistycznej, Warszawa, 1984, Arkady;
  15. Wejchert K., Przestrzeń wokół nas, Katowice, 1993, Horyzont
  16. Aktualne magazyny architektoniczne, czasopisma branżowe, strony internetowe poświęcone krytyce architektonicznej i projektowaniu.

Uwagi

Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.

Pracownia projektowa (modelarnia) powinna być przystosowana do realizacji modeli przestrzennych w różnych skalach.

*Przedmiot kończy wybór przez Komisję z Zakładu TiPA IAiU WBAiIŚ UZ (składającą się z prowadzących grupy ćwiczeniowe/projektowe  oraz odpowiedzialnych za przedmioty) najlepszych projektów, które są prezentowane na wstawie zbiorowej w Galerii Architektury i Sztuki Uniwersytetu Zielonogórskiego (dyplomy za I, II, III miejsce oraz wyróżnienia, zaświadczenia).


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-09-2021 10:21)