SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy projektowania architektonicznego II (projekt główny) |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchP-PPAII(PG)-S20 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Projekt | 60 | 4 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z teorią projektowania budynków w różnych skalach i przeznaczeniu funkcjonalnym.
2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania projektów budynków w małej skali.
W tym zapoznanie studenta z zasadami kształtowania środowiska mieszkaniowego o bardzo wysokich walorach estetycznych i użytkowych, w myśl idea zrównoważonego rozwoju (aspekty społeczne, ekologiczne, energetyczne). Rozwiniecie umiejętności prezentacji koncepcji architektonicznej za pomocą roboczego trójwymiarowego modelu, rysunków szkicowych, wypowiedzi słownej.
3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do prezentacji rozwiązania projektowego oraz argumentacji i obrony własnej koncepcji.
FORMALNE
Pozytywne zaliczenie przedmiotu: Teoria architektury i Podstaw projektowania architektonicznego I.
NIEFORMALNE
Podstawowa wiedza dotycząca kompozycji architektonicznej w odniesieniu do skali człowieka.
Program wykładów:
- pojęcie przestrzeni architektonicznej złożonej,
- przestrzeń architektoniczna i ergonomia,
- tworzenie nowej wartości przestrzeni architektonicznej dostosowanej do istniejącego ukształtowania terenu,
- systemy i metody w formułowaniu założeń programowych w zadanej przestrzeni architektonicznej,
- elementy kompozycji architektonicznej,
- oświetlenie, barwa, proporcje
- uwzględnienie potrzeb osób niepełnosprawnych i innych użytkowników (niestandardowych),
Program ćwiczeń projektowych:
-zasady sporządzania projektu zagospodarowania terenu z uwzględnieniem przestrzeni wspólnych i miejsc integracyjnych oraz rekreacyjnych na wybranym planie sytuacyjnym.
- humanistyczne, ergonomiczne, psychologiczne i środowiskowe uwarunkowania w projektowaniu architektonicznym,
- zasady komponowania przestrzeni architektonicznej z uwzględnieniem funkcji, konstrukcji oraz estetyki formy,
- oznaczenia graficzne stosowane na rysunkach zagospodarowania terenu
i architektoniczno-budowlane oraz podstawowe warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie,
- studia przedprojektowe, koncepcje architektoniczne, wykonanie dokumentacji projektowej,
- samodzielne wykonanie projektu w postaci podstawowych rysunków architektonicznych ze zrozumieniem poszczególnych elementów obiektu,
rozwiązywanie wskazanych problemów projektowych i technicznych, optymalizacja powiązań funkcjonalnych.
METODY PODAJĄCE
Przyjęto metodę prowadzenia różnych form wykładu jako: wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, wykład informacyjny, prelekcja, pokaz, prezentacje audio-wizualne, multimedialne, prezentacje.
METODY POSZUKUJĄCE
Prelekcja, pokaz, praca realizowana w grupach, kształcenie interaktywne
i kreatywne, wg. szczegółowego harmonogramu zajęć.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
WYKŁAD
Zasady ustalania oceny:
Ocena osiągnięcia efektu kształcenia w kategorii: wiedza, umiejętności
i kompetencje społeczne jest wynikiem uzyskania pozytywnej odpowiedzi na krótkie ustrukturyzowane pytania sprawdzające z progami punktowymi:
50% - 60% pozytywnych odpowiedzi – dst
61% - 70% dst+
71% - 80% db
81% - 90% db+
91% - 100% bdb
Obecność studenta na wykładach i na zajęciach projektowych jest obowiązkowa.
Student wykazuje świadomość potrzeby nieustannego kształcenia i podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych, także w zespołach projektowych.
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią z pozytywnych ocen otrzymanych
z wykładu i projektu.
Ocena uwzględnia także frekwencję i czynny udział w zajęciach.
PROJEKT
Zasady ustalania oceny:
Ocena przez prowadzących kolejnych wymaganych etapów prezentacji projektu w czasie zajęć, oraz ocena końcowa projektów kursowych oceniona wspólnie
w zespole prowadzących i odpowiedzialnych za przedmiot.
Średnia arytmetyczna ocen cząstkowych (oceny z klauzur, oceny z prezentacji, oceny przejściowe za projekt) i oceny za projekt kursowy.
Efekty uczenia się są ocenione w trakcie prezentacji środsemestralnych
i projektu końcowego.
Sposób i tryb uzupełniania zaległości powstałych wskutek
nieobecności studenta na zajęciach - konieczność nadrobienia zakresu opuszczonych zajęć projektowych poprzez udział w konsultacjach w trakcie danego semestru (dopuszczalna ilość nieobecności na ćwiczeniach/projekcie – 2).
Ocena uwzględnia także frekwencję i czynny udział w zajęciach.
Sala wykładowa z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania plansz projektowych.
Pracownia projektowa (modelarnia) powinna być przystosowana do realizacji modeli przestrzennych w różnych skalach.
*Przedmiot kończy wybór przez Komisję z Zakładu TiPA IAiU WBAiIŚ UZ (składającą się z prowadzących grupy ćwiczeniowe/projektowe oraz odpowiedzialnych za przedmioty) najlepszych projektów, które są prezentowane na wstawie zbiorowej w Galerii Architektury i Sztuki Uniwersytetu Zielonogórskiego (dyplomy za I, II, III miejsce oraz wyróżnienia, zaświadczenia).
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Marta Skiba, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 23-09-2021 10:21)