SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Techniki warsztatowe |
Kod przedmiotu | 02.1-WI-ArchP-TW-S20 |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Architektura |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
1. Zdobycie niezbędnej wiedzy o technikach warsztatowych stosowanych w architekturze i urbanistyce na przykładzie prac wybitnych twórców.
2. Rozwijanie umiejętności budowania kompozycji z wyobraźni, zintegrowanych z formą architektoniczną.
3. Poszerzenie oraz ugruntowanie umiejętności wykorzystywania techniki cyfrowej (fotografia, komputerowe programy graficzne oraz prezentacyjne) w celu dopracowania oraz zaprezentowania własnej koncepcji plastycznej, a także wykonania krótkiej prezentacji multimedialnej związanej z tematem zajęć.
4. Zdobycie podstawowych umiejętności w dziedzinie technik warsztatowych, w celu zrealizowania własnej koncepcji plastycznej obiektu architektonicznego, w technice najlepiej oddającej zamysł architekta oraz podkreślającej charakter danego obiektu (fresk/mural, mozaika, sgraffito, witraż).
5. Rozwijanie umiejętności prezentowania własnych koncepcji plastycznych oraz ich interpretacji w wybranych technikach warsztatowych, a także ugruntowanie potrzeby oraz umiejętności dyskusji i swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat własnej pracy twórczej, a także prac swoich kolegów.
Formalne:
Uzyskanie pozytywnej oceny z przedmiotu: MALARSTWO
Nieformalne:
Umiejętność prawidłowej interpretacji zadania z uwzględnieniem kierunków, proporcji, oraz wzajemnych relacji form w obserwowanym zjawisku.
Wrażliwość na niuanse barw i faktur.
Podstawowa znajomość obiektów architektonicznych i urbanistycznych, w których sztuki plastyczne odgrywają istotną rolę decydując o ich wyrazie.
Program laboratorium:
1. Przygotować prezentację multimedialną na temat wybranej techniki warsztatowej lub twórcy wybitnego w danej dziedzinie (jego wkład w zrealizowane obiekty architektoniczne lub urbanistyczne z podkreśleniem zastosowanych technik warsztatowych).
2. Wykonać serię zdjęć pod kątem zadanego tematu, jako bazę do opracowania koncepcji plastycznej wybranego obiektu architektonicznego - w technice najlepiej oddającej zamysł architekta oraz podkreślającej charakter danego obiektu.
3. Inspirując się naturą, zaproponować kompozycję plastyczną do wybranego przez siebie obiektu (ściana, posadzka, elewacja) - z uwzględnieniem gamy kolorystycznej całego układu, nie zapominając o skali, proporcjach i przestrzeni, a także o budowie formy oraz zróżnicowaniu materii i faktur; następnie wykonać fragment tej kompozycji w określonym formacie oraz uzgodnionej technice warsztatowej.
Metody podające:
1. Zaprezentowanie technik warsztatowych na przykładzie prac wybitnych twórców (prezentacja multimedialna) - pracownia, e-learning
2. Tematyczne wystawy w uczelnianej Galerii Sztuki
Metody poszukujące:
1. Zdjęcia oraz szkice w plenerze
2. Kompozycja z wyobraźni na podstawie inspiracji naturą
3. Dopracowania koncepcji plastycznej przy pomocy wybranego programu graficznego
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Poszerzył oraz ugruntował umiejętności wykorzystywania techniki cyfrowej (fotografia, komputerowe programy graficzne oraz prezentacyjne) w celu dopracowania oraz zaprezentowania własnej koncepcji plastycznej, a także wykonania krótkiej prezentacji multimedialnej związanej z tematem zajęć.
2. Poznał różne techniki warsztatowe stosowane w architekturze i urbanistyce na przykładzie prac wybitnych twórców oraz przygotował prezentację multimedialną na temat wybranej techniki lub twórcy wybitnego w tej dziedzinie (jego wkład w zrealizowane obiekty architektoniczne lub urbanistyczne z podkreśleniem zastosowanych technik warsztatowych).
3. Wykonał serię zdjęć pod kątem zadanego tematu - jako bazę do opracowania koncepcji plastycznej wybranego obiektu architektonicznego, najlepiej oddającej zamysł architekta oraz podkreślającej charakter danego obiektu.
4. Rozwinął oraz ugruntował umiejętności budowania kompozycji z wyobraźni, zintegrowanych z formą architektoniczną, a inspirując się naturą, zaproponował kompozycję plastyczną do wybranego przez siebie obiektu (ściana, posadzka, elewacja) - z uwzględnieniem gamy kolorystycznej całego układu, nie zapominając o skali, proporcjach i przestrzeni.
5. Wykonał fragment zatwierdzonej kompozycji w określonym formacie oraz uzgodnionej technice warsztatowej, pamiętając o zasadach kompozycji i budowy formy, a także umiejętnej interpretacji gamy kolorystycznej całego układu oraz zastosowaniu zróżnicowania materii i faktur.
6. Potrafił zaprezentować i przekonać do własnych koncepcji plastycznych oraz ich interpretacji w wybranych technikach warsztatowych, a także pogłębił umiejętność zarówno dyskusji, jak i swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat własnej pracy twórczej oraz prac swoich kolegów.
1. M. Doerner, Materiały malarskie i ich zastosowanie, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1975
2. W. Ślesiński, Techniki malarskie, spoiwa organiczne, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1984
3. A. von Hildebrand, Problem formy w sztukach plastycznych, Wydawnictwo UW, Warszawa 2012
4. I. Zuziak, Architektura muza malarstwa, wydawnictwo PK, Kraków 2009
5. J. Gage, Kolor i kultura; Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Towarzystwo autorów
i wydawców prac naukowych Universitas, Kraków 2008
6. A. Fuga, Techniki i materiały, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2008
1. Czas Kultury - pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik
2. Artluk - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik
3. Szum - magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik
4. Culture.pl - portal poświęcony polskiej kulturze
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Justyna Kleszcz (ostatnia modyfikacja: 27-04-2020 23:18)