1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z najbardziej charakterystycznymi pojęciami w architekturze, które pozwalają rozumieć ją jako sztukę formowania środowiska życia człowieka, a w wymiarze praktycznym, z kompozycją przestrzenną, podstawowymi standardami wstępnego projektowania architektonicznego.
2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta pozyskiwania informacji z literatury polskiej i zagranicznej oraz wyciągania wniosków, formułowania własnych opinii oraz prezentacji własnych opracowań.
3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do zaprezentowania i logicznego uzasadnienia rozwiązania projektowego oraz potrzeby doskonalenia wiedzy o architekturze w literaturze.
Program wykładów: charakterystyka podstawowych pojęć w architekturze, kształtowanie środowiska fizycznego dla człowieka, kształtowanie środowiska zbudowanego w celu poznania wzajemnych współzależności z zakresu: kultury, sztuki i zachowań społecznych, omówienie głównych kierunków występujących we współczesnej architekturze z podkreśleniem klasycznych i współczesnych wartości reprezentowanych przez architektów XX w.
Metody kształcenia
Metody podające: Przyjęto metodę prowadzenia różnych form wykładu jako: wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, wykład informacyjny, prelekcja, pokaz, prezentacje audio-wizualne, multimedialne, prezentacje.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Zaliczenie na ocenę (ZO)
Zasady ustalania oceny:
Ocena osiągnięcia efektu kształcenia w kategorii: wiedza, umiejętności
i kompetencje społeczne jest wynikiem uzyskania pozytywnej odpowiedzi na krótkie ustrukturyzowane pytania sprawdzające z progami punktowymi:
50% - 60% pozytywnych odpowiedzi – dst
61% - 70% dst+
71% - 80% db
81% - 90% db+
91% - 100% bdb.
Ocena końcowa z przedmiotu uwzględnia także frekwencję
i czynny udział w zajęciach.
Literatura podstawowa
Bać Z., red. Theory of habitat : the selected statements of scientific school of habitat 1988-2018, Oficyna Wydaw. Politechniki Wrocławskiej ,Wrocław 2018;
Bać Z.,(red.) , Theory of habitat : the contemporary context, Oficyna Wydaw. Politechniki Wrocławskiej,
2019, Wrocław;
Bańka A., Społeczna psychologia środowiska, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2002;
Baranowski A., Projektowanie zrównoważone w architekturze. Wydaw. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 1998;
Basista A., Architektura. Dlaczego jest, jaka jest, Znak, Kraków 2009;
Basista A., Nowakowski A., Jak czytac architekturę, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2012;
Ben van Berkel, Carolin Bos — Niepoprawni wizjonerzy, Warszawa, 2000;
Curtis W.J.R. — Le Corbusier, Ideas and Forms, London, 2001, London;
Gehl J., Miasto dla ludzi, Wyd. RAM, Kraków 2014;
Gehl J., Życie między budynkami, RAM, Kraków 2013;
Giedion, S., Czas, przestrzeń i architektura. Narodziny nowej tradycji., PWN, Warszawa 1968;
i perspektywy rozwoju, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2010;
Ghirardo D., Architektura po modernizmie. Wydawnictwo VIA, 1999;
Jencks, Ch., Ruch nowoczesny w architekturze, WAiF, Warszawa 1987;
Król-Bać E., Wpływ uwarunkowań fizjofizycznych na kształtowanie najbliższego otoczenia człowieka, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1992;
Le Corbusier, Kiedy katedry były białe, podróż do kraju ludzi nieśmiałych, Fundacja Centrum Architektury, Seria Fundamenty, Warszawa 2013;
Le Corbusier — Vers une architecture, Paris, 1924, Wyd. Fundacja Centrum Architektury, Seria Fundamenty, Warszawa 2016;
Le Corbusier — W stronę architektury, Fund. Centrum Architektury, Seria Fundamenty, Warszawa 2012;
Antonio Monestiroli — Osiem definicji architektury, (Otto definizioni di architettura) publikacja [w:] PRETEKST, Zeszyty Katedry Architektury Mieszkaniowej nr 1, Kraków, 2004, PK KAM Kraków;
Palladio A., Cztery księgi o architekturze, Warszawa 1955;
Pevsner N., Fleming A., Honour H., Encyklopedia architektury, Warszawa 1992;
Rasmussen S., E., Odczuwanie architektury, Wyd. Murator, Warszawa 1999;
Rybczyński W., Jak działa architektura. Przybornik humanisty, Wydawnictwo Karater, Kraków 2014;
Tatarkiewicz W., Historia estetyki, Warszawa 1962;
Toffler A., Trzecia fala, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1985;
Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, Warszawa 1955;
Zumthor P., Myślenie architekturą, Wydawnictwo Krater;
Żórawski J., O budowie formy architektonicznej, Arkady, Warszawa 1973;
Literatura uzupełniająca
Gropius Walter, Pełnia architektury, Wydawnictwo Karater, Kraków 2014;
Gzell S., Architeltura urbanistyka nauka, Wyd. PWN, Warszawa 2019;
Januszkiewicz K., O projektowaniu architektury w dobie narzędzi cyfrowych. Stan aktualny;
Jencks Ch., Le Corbusier - tragizm architektury współczesnej, WaiF, Warszawa 1987;
Krier L., Architektura, Wybór czy Przeznaczenie, Warszawa, 2001;
Koolhass R., Deliryczny Nowy York, Wydawnictwo Krater, Warszawa;
Latour S., Szymski A., Rozwój współczesnej myśli architektonicznej, PWN, Warszawa 1985;
Libeskind D., Beetween method, idea and desiere, Domus, 781,X,1991;
Pevsner N., Historia architektury europejskiej. WAiF , Warszawa 1976;
Prokopska A., Metodologia projektowania architektonicznego.Fazy wstępne procesu architektonicznego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2015;
Palej A., Schneider-Skalska G., Architektura od abc ... czyli jak rozumieć świat ,który nas otacza, Polska Akademia Nauk, Oddział w Krakowie, Kraków 2008;
Ruskin, J., The seven Lamps of Architecture. (wg II wydania: 1880 (1989);
Venturi R., Scott, D., Learning from Las Vegas: The Forgotten Symbolism of Architectural Form. Cambridge. MA: The MIT Press 1977;
Aktualne magazyny architektoniczne, czasopisma branżowe, strony internetowe poświęcone krytyce architektonicznej.
Uwagi
Sala z możliwością zaciemnienia powinna być wyposażona w sprzęt audio-wizualny, tablice do pisania i prezentowania posterów.
Zmodyfikowane przez dr inż. arch. Justyna Juchimiuk (ostatnia modyfikacja: 27-04-2020 18:03)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.