Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi aspektami pracy w zespołach, w tym zespołach, których członkami są ludzie – specjaliści reprezentujący różne dziedziny/dyscypliny.
Wymagania wstępne
Brak
Zakres tematyczny
Przedstawienie aspektów pracy w zespołach interdyscyplinarnych (współpraca z pacjentami i ich rodzinami, środowiskiem medycznym, środowiskiem, obsługą techniczną aparatury specjalistycznej).
1. Współpraca zespołowa – mocne i słabe strony.
2. Praca zespołowa.
3. Rola i zadania zespołów interdyscyplinarnych
• Korzyści wynikające z utworzenia zespołu.
• Powoływanie zespołów, deklaracja celów.
• Projektowanie działania.
• Etapy pracy z konkretnym problemem.
• Warunki sprzyjające dobremu funkcjonowaniu zespołu.
4. Efektywność pracy zespołowej w fazie tworzenia i funkcjonowania zespołu.
5. Kooperacja przedstawicieli różnych grup zawodowych.
6. Wspomaganie grupowego rozwiązywania problemów.
7. Rozwiązania informatyczne wspomagające pracę w zespole.
Metody kształcenia
Wykład problemowy, metoda projektu, dyskusja, studium przypadku, praca w grupach
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu przeprowadzonego w formie pisemnej.
Laboratorium - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z wszystkich ćwiczeń przewidzianych do realizacji w programie zajęć.
Literatura podstawowa
Belbin Meredith, Twoja rola w zespole, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008.
Gordon Thomas, Edwards W. Sterling, Rozmawiać z pacjentem. Podręcznik doskonalenia umiejętności komunikacyjnych i budowania partnerskich relacji. Wskazówki dla: lekarzy, personelu medycznego, wolontariuszy, rodziny chorego, Academica, 2009.
Janiszewski Adam, Realizacja projektu badawczego a zespołowe uczenie się, Zeszyty Naukowe Politechniki Ślaskiej. Seria Organizacja i Zarządzanie. 2018, nr 117, s.187-198.
Pawlak Marek, Zarządzanie projektami, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.
Park Sunyoung, Cho Yonjoo, Yoon Seung, Han, Heeyoung, Comparing team learning approaches through the lens of activity theory, European Journal of Training and Development, 2013, vol. 37(9) , DOI: 10.1108/EJTD-04-2013-0048.
Literatura uzupełniająca
Degen Ursula, Sztuka nawiązywania pierwszego kontaktu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004.
Dolińska-Zygmunt Grażyna, Podstawy psychologii zdrowia, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2001.
Janiszewski Adam, Szmal Arkadiusz, Działalność centrów transferu technologii a ko-kreacja wiedzy, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t.19, z.4, cz.3 Innowacyjność w polityce regionalnej, przedsiębiorstwie i w procesach transferu wiedzy, 2018, s.237-250.
Kamiński Jacek, Negocjowanie. Techniki rozwiązywania konfliktów, Poltext, 2007.
Klemens Brygida, Szewczuk-Stępień Marzena, Zarządzanie kompetencjami w zespole projektowym - przegląd naukowy i doświadczenia własne, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Organizacji i Zarządzanie. 2018, nr 124, s.43-57.
Kłobukowska Katarzyna, Trucizna w zespole : jak radzić sobie z dysfunkcjami w pracy zespołowej? , Personel i Zarządzanie. 2018, nr 6 s.59-63.
Krzos Grzegorz, Szumowski Witold, Identyfikacja czynników sukcesu projektu w zarządzaniu projektem badawczo-rozwojowym branży medycznej na przykładzie projektu "Rehabio-telerehabilitacja", Nauki o Zarządzaniu. 2017, nr 32(3), s.59-64.
Simpson Dorota, Wady i zalety międzynarodowych wirtualnych zespołów projektowych, International Business & Global Economy. 2017, nr 36(1), s.275-287.
Prystupa-Rządca Kaja, Wirtualny team : czy praca w zespole rozproszonym jest dla każdego?, Personel i Zarządzanie, 2018, nr 32(9), s. 32-34.
Zdonek Iwona; Podgórska Marzena, Hysa, Beata, Zdalna praca zespołu projektowego - charakterystyka ról i kompetencji, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi. 2019, nr 126(1), s.43-60.
Uwagi
Brak
Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Pławiak-Mowna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2020 23:54)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.