Uzmysłowienie studentom, czym jest istota prawa, zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi organizacji oświaty w Polsce i prawnego funkcjonowania instytucji oświatowych, poznanie przepisów prawa oświatowego i uzmysłowienie, jakie miejsce w hierarchii zajmują źródła prawa oświatowego, kształtowanie umiejętności korzystania z przepisów prawa, zapoznanie z procedurami postępowania związanymi z kształceniem, opieką i wychowaniem zgodnymi z obowiązującymi normami prawnymi.
Wymagania wstępne
Ogólna znajomość Konstytucji RP.
Zakres tematyczny
Wstępne wiadomości o prawie (pojęcie prawa, źródła prawa i ich rodzaje, obowiązywanie aktów prawotwórczych, norma prawna i jej budowa, przepis prawny, wybrane ka tegorie prawa cywilnego: zdolność prawna , zdolność do czynności prawnych, ubezwłasnowolnienie).
Istota prawa oświatowego i jego miejsce wśród innych gałęzi prawa w RP (system prawa w RP, podstawowe gałęzie i ich charakterystyka ogólna, prawo oświatowe jako gałąź prawa administracyjnego, podmioty prawa oświatowego, stosunki administracyjno-prawne w prawie oświatowym).
Podstawowe wolności i prawa w dziedzinie oświaty (wolności i prawa w dziedzinie oświaty na tle innych wolności i praw człowieka, prawo do nauki i obowiązek szkolny, prawo do opieki przedszkolnej, prawne gwarancje prawa do nauki dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, prawo do nauki mniejszości narodowych/etnicznych).
Organizacja systemu oświaty w Polsce (obowiązki państwa w dziedzinie oświaty, struktura polskiego systemu oświaty, system szkół w polskim systemie oświaty, gmina, powiat, województwo jako organy założycielskie i prowadzące szkoły i placówki oświatowe).Zakres podmiotowy i treści ustaw: Prawo oświatowe, O systemie oświaty i ustawy Karta Nauczyciela.
Kwalifikacje i awans w zawodzie nauczycielskim (ogólne zasady, procedury). Prawa i obowiązki nauczycieli (w świetle ww. ustaw).
Szkoła jako środowisko wychowawcze ucznia (ogólna charakterystyka szkoły jako instytucji edukacyjnej, jej funkcje, organizacja - ujęcie rzeczowe i czynnościowe, formuła prawnoadministracyjna).
Organy kolegialne w szkole lub placówce (zadania, kompetencje).
Społeczne organy szkoły lub placówki oświatowej (rada szkoły, rada rodziców, samorząd uczniowski).
Opieka i wychowanie na gruncie prawa oświatowego (zadania nauczyciela (wychowawcy) w tym zakresie, pomoc psychologiczno-pedagogiczna - jej organizacja, procedury (wybrane) postępowania nauczycieli w sytuacjach trudnych i nadzwyczajnych).
Bezpieczeństwo w szkole i placówce (podstawowe obowiązki prawne nauczycieli/wychowawców w zakresie bezpieczeństwa, obowiązkowe działania nauczycieli, wymogi bezpieczeństwa dot. pomieszczeń szkolnych, terenu wokół szkoły i ogólnych przepisów bhp, podstawowe obowiązki uczniów/wychowanków w tym zakresie).
Odpowiedzialność prawna wychowawców i nauczycieli – zasady generalne, kategorie.
Metody kształcenia
Dyskusja z prezentacją slajdów i prezentacją multimedialną, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach, metoda problemowa (rozwiązywanie kazusów).
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia
Poprawne rozwiązanie kazusów i zinterpretowanie określonych przypadków w oparciu o zdobytą wiedzę z powołaniem się na konkretne normy prawne (praca z dokumentem prawnym); Kolokwium pisemne (lub ustne) z całości materiału – test z progami punktowymi – 60% dst., 70% dst+; 80% db; 90% db+; 95%-100% bdb.
Ocena końcowa
Średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
Literatura podstawowa
Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe, Warszawa 2015.
Kurzyna-Chmiel Danuta, Podstawy prawne i organizacyjne oświaty, Warszawa 2006.
Pilich M., Ustawa o systemie oświaty: komentarz, Warszawa 2013.
Stawecki T., Winczorek P., Wstęp do prawoznawstwa, Warszawa 1995.
Walkiewicz E., Elementy prawa dla nauczycieli, Warszawa 2007.
Ustawy: Karta Nauczyciela, Ustawa Prawo oświatowe, Ustawa o systemie oświaty (+ przepisy wykonawcze do wymienionych ustaw)
Literatura uzupełniająca
Bojarski Ł., Płatek M., Z prawem na ty, Zakamycze 1999.
Homplewicz J., Zagadnienia prawne działalności opiekuńczo-wychowawczej, Rzeszów 1992.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.