SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Innowacje w pedagogice elementarnej |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-PEDD-IPE |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu innowacji pedagogicznych. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej. Zapoznanie z możliwościami innowacyjnej pracy nauczyciela z dziećmi. Kształcenie umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy do projektowania własnego programu opartego na autorskiej koncepcji pracy z małym dzieckiem.
Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz pedagogiki zdolności i twórczości.
Wykłady:
Nurt progresywizmu i nowego wychowania oraz ich znacznie dla współczesnej edukacji. Źródła, mechanizmy i cele innowacji. Proces zmian społecznych determinujący modernizowanie edukacji. Kierunki przemian w oświacie światowej. Przemiany oświatowe w Polsce. Edukacja alternatywna w Polsce. Ruch innowacyjny w Polsce (od okresu między wojennego do dziś). Instytucjonalne uwarunkowania innowacji. Szkoła organizacją innowacyjną. Funkcje rozwojowe systemu oświatowego. Piśmiennictwo pedagogiczne czynnikiem inspirującym innowacje. Rola nauk pedagogicznych w procesie innowacyjnym. Kompetencje twórcze nauczyciela. Praca pedagogiczna jako twórczość nauczyciela. Działalność innowacyjna procesem badawczym. Rola nauczyciela w procesie innowacyjnym. Nauczyciel innowatorem. Szkoły twórczości. Tworzenie programów autorskich. Idea pluralizmu programowego i jej skutki dla edukacji małego dziecka: klasyczne, romantyczne i ponowoczesne podejście do programu. . Podstawy filozoficzne, psychologiczne, socjologiczne konstruowania programów.
Ćwiczenia:
Nauczanie przez eksperymentowanie. Pedagogika zabawy. Sens pedagogiki Marii Montessorii. Pedagogika C. Freineta. Kinezjologia Edukacyjna Paula E. Dennisona. Programy własne w świetle ustaw oświatowych. Planowanie innowacji: struktura, etapy i fazy pracy. Zasady pracy nad innowacją. Cele programu kształcenia – ich definiowanie, sposoby formułowania, operacjonalizacja i osiąganie. Materiał nauczania: selekcja i gradacja treści kształcenia. Procedura oceniania uczniów: strategie oceniania, ujecie metodyczne i ideologiczne, ocena opisowa i bieżąca. Projektowanie rozwiązań praktycznych i ewaluacja programu. Koncepcje alternatywnego kształcenia: Reggio Emilia, Outdoor Education, szkoły i przedszkola leśne, projekt przedszkole wolne od zabawek, narracyjne gry fabularne.
Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy, prezentacje multimedialne.
Ćwiczenia – podające (praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym); problemowe (dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne), praktycznego działania (projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów, projekty i prezentacje multimedialne).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywnej obecności, wypowiedzi pisemnej (np. kolokwium), przygotowania prezentacji
Ćwiczenia
Zaliczenie na ocenę na podstawie projektu innowacji pedagogiczne, prezentacji do wybranego zagadnienia, aktywnej obecności studentów
Ocena końcowa
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wykładów i ćwiczeń
Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia.
Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 21-04-2020 14:51)