SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Arteterapia w pracy z osobami niedostosowanymi społecznie |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDD-Art. |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Resocjalizacja z terapią specjalistyczną |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wyposażenie w wiedzę i umiejętności w zakresie wykorzystania różnych dziedzin sztuki w praktyce terapeutycznej i projektowania etapów pracy arteterapeutycznej.
Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, psychologii ogólnej, rozwojowej oraz z zakresu terapii.
Teoretyczne podstawy arteterapii. Terapeutyczne oddziaływanie różnych dziedzin sztuki (choreoterapia, drama, socjodrama, plastykoterapia, biblioterapia, muzykoterapia, filmoterapia).
Znaczenie oddziaływanie przez sztukę w procesie kształtowania emocjonalnego, intelektualnego i społecznego jednostki. Funkcje arteterapii (rekreacyjna, edukacyjna, korekcyjna, diagnostyczna, ekspresyjna). Stan wiedzy pedagogiczno-psychologicznej na temat terapeutycznego oddziaływania sztuki. Twórczość amatorska, a zdrowie i równowaga psychiczna. Budowanie samoakceptacji w procesie twórczego poszukiwania i tworzenia. Arteterapia w Polsce i na Świecie.
Dyskusja, indywidualna prezentacja problematyki, burza mózgów, działania arteterapeutyczne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena przygotowania przydzielonych tematów problemowych i aktywnego udziału w zajęciach. Kolokwium z treści zrealizowanych na zajęciach.
Ocenę końcową będzie stanowić średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
Maciejewska T., Samulczyk T., Dziecko-Nauczyciel-Arteterapia, [w:] Dziecko/Uczeń. Edukacja artystyczna. Terapia, (red.) Kataryńczuk-Mania L., Zielona Góra2016
Maciejewska T., Art Therapy as a Method of Working with Children under the Threat of Exclusion, [w:] Children of mant Worlds: Focus on the Problems of Ethnic Minorities, (red.) Farnicka M., Berlin, 2014
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2020 16:06)