SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy z dziećmi niedostosowanymi społecznie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy z dziećmi niedostosowanymi społecznie
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDP-MPDN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Występuje w specjalnościach Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Lidia Wawryk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 27 1,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z problematyką metodyki pracy z dziećmi niedostosowanymi społecznie. Wyposażenie studentów w podstawowe umiejętności oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych w pracy z dziećmi przejawiającymi różne zaburzenia w zachowaniu. Kształtowanie umiejętności dostosowywania oddziaływań do potrzeb i możliwości podopiecznych. Kształtowanie i doskonalenie kompetencji koniecznych w zawodzie pedagoga – wychowawcy.

 

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i socjologicznej oraz znajomości problematyki niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży.

 

Zakres tematyczny

Charakterystyki trudnych zachowań dzieci i młodzieży w różnych sferach ich funkcjonowania społecznego. Funkcjonowanie ucznia niedostosowanego i zagrożonego niedostosowaniem w środowisku szkolnym i rówieśniczym. Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia niedostosowaniem społecznym. Działania podejmowane przez nauczyciela w różnych sytuacjach trudnych w szkole (np. picie alkoholu, spożywanie narkotyków, palenie papierosów, agresja, naruszenia dyscypliny, wagary, wulgaryzmy).Współdziałanie instytucji różnego typu w pracy z dzieckiem zagrożonym i niedostosowanym społecznie. Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole wynikającej z niedostosowania społecznego ucznia i zagrożenia niedostosowaniem społecznym. Zasady tworzenia Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia (IPET). Tworzenie indywidualnego planu oddziaływań wychowawczych dla młodzieży zagrożonej niedostosowaniem i niedostosowanej społecznie/ projektu korekcyjnego (diagnoza funkcjonowania ucznia, zasady tworzenia planu, propozycje działań). Metody w pracy z uczniem niedostosowanym społecznie,

 

Metody kształcenia

Pogadanka, pokaz, metoda sytuacyjna, praca w grupach, praca w parach, burza mózgów, odgrywanie scenek, giełda pomysłów, dyskusja,

 

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratoria

Zaliczenie laboratoriów: średnia arytmetyczna ocen cząstkowych uzyskanych w trakcie semestru za wykonanie poszczególnych zadań: przygotowanie się i aktywny udział w ćwiczeniach (na każdych zajęciach, test z wybranych treści zrealizowanych na ćwiczeniach, przygotowanie planu oddziaływań wychowawczych dla  uczniów zagrożonych niedostosowaniem i niedostosowanych społecznie, przygotowanie planu zajęć i realizacja zajęć o charakterze integracyjnym (pomocy w nauce) w grupie wychowanków ze znamionami niedostosowania społecznego (współpraca z placówkami w środowisku lokalnym np. ośrodek kuratorski.

Ocena końcowa

Oceną końcową jest ocena z laboratoriów.

 

Literatura podstawowa

  1. Jagieła J., Trudny uczeń w szkole: krótki przewodnik psychologiczny, Kraków 2005.

  2.  Oszwa  U., Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej: vademecum nauczycieli i rodziców,  Kraków  2007.

  3.  Trzcińska-Dąbrowska  M. Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Toruń  2004.

  4. Kozaczuk F., B. Urban B., red., Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, Rzeszów 1997.

  5. Kołakowski A. Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, Sopot 2014.

  6. Nolting H., Jak zachować porządek w klasie, GWP, Gdańsk 2008.

  7. Schaeffer K., Jak przeżyć szkołę, Gdańsk 2005.

  8. Seweryńska M., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej: przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 2004.

  9. Speck O., Trudności wychowawcze, Gdańsk 2007.

       Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

 

Literatura uzupełniająca

  1. Berne E., W co grają ludzie, Warszawa 1997.

  2.  Mikler-Chwastek A., Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania występujące u małych dzieci. Warszawa 2017.

  3. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańsk 1996.

  4. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 2007.

  5. Knez R., Słonina W., Saper, czyli jak rozminować agresję, Kraków 2002.

  6. Krajowy Program Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości wśród Dzieci i Młodzieży 13.01.2004.

  7. MacKenzie R., Kiedy pozwolić, kiedy zabronić, Gdańsk 2002.

  8. Moscovici S., Psychologia społeczna w relacji ja-inni, Warszawa 1998.

  9. Maxwell R., Dzieci, alkohol, narkotyki, Gdańsk 1994.

  10. Robertson, Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, Warszawa 1998.

  11. Sawicka K., red., Socjoterapia, Warszawa 1998.

  12. Wybrane akty prawne.

     Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 20-04-2020 22:38)