SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka pracy z dziećmi niedostosowanymi społecznie |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-MPDN |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Występuje w specjalnościach | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 45 | 3 | 27 | 1,8 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z problematyką metodyki pracy z dziećmi niedostosowanymi społecznie. Wyposażenie studentów w podstawowe umiejętności oddziaływań opiekuńczo – wychowawczych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych w pracy z dziećmi przejawiającymi różne zaburzenia w zachowaniu. Kształtowanie umiejętności dostosowywania oddziaływań do potrzeb i możliwości podopiecznych. Kształtowanie i doskonalenie kompetencji koniecznych w zawodzie pedagoga – wychowawcy.
Podstawy wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i socjologicznej oraz znajomości problematyki niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży.
Charakterystyki trudnych zachowań dzieci i młodzieży w różnych sferach ich funkcjonowania społecznego. Funkcjonowanie ucznia niedostosowanego i zagrożonego niedostosowaniem w środowisku szkolnym i rówieśniczym. Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia niedostosowaniem społecznym. Działania podejmowane przez nauczyciela w różnych sytuacjach trudnych w szkole (np. picie alkoholu, spożywanie narkotyków, palenie papierosów, agresja, naruszenia dyscypliny, wagary, wulgaryzmy).Współdziałanie instytucji różnego typu w pracy z dzieckiem zagrożonym i niedostosowanym społecznie. Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole wynikającej z niedostosowania społecznego ucznia i zagrożenia niedostosowaniem społecznym. Zasady tworzenia Karty Indywidualnych Potrzeb Ucznia (IPET). Tworzenie indywidualnego planu oddziaływań wychowawczych dla młodzieży zagrożonej niedostosowaniem i niedostosowanej społecznie/ projektu korekcyjnego (diagnoza funkcjonowania ucznia, zasady tworzenia planu, propozycje działań). Metody w pracy z uczniem niedostosowanym społecznie,
Pogadanka, pokaz, metoda sytuacyjna, praca w grupach, praca w parach, burza mózgów, odgrywanie scenek, giełda pomysłów, dyskusja,
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratoria
Zaliczenie laboratoriów: średnia arytmetyczna ocen cząstkowych uzyskanych w trakcie semestru za wykonanie poszczególnych zadań: przygotowanie się i aktywny udział w ćwiczeniach (na każdych zajęciach, test z wybranych treści zrealizowanych na ćwiczeniach, przygotowanie planu oddziaływań wychowawczych dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem i niedostosowanych społecznie, przygotowanie planu zajęć i realizacja zajęć o charakterze integracyjnym (pomocy w nauce) w grupie wychowanków ze znamionami niedostosowania społecznego (współpraca z placówkami w środowisku lokalnym np. ośrodek kuratorski.
Ocena końcowa
Oceną końcową jest ocena z laboratoriów.
Jagieła J., Trudny uczeń w szkole: krótki przewodnik psychologiczny, Kraków 2005.
Oszwa U., Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej: vademecum nauczycieli i rodziców, Kraków 2007.
Trzcińska-Dąbrowska M. Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Toruń 2004.
Kozaczuk F., B. Urban B., red., Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, Rzeszów 1997.
Kołakowski A. Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, Sopot 2014.
Nolting H., Jak zachować porządek w klasie, GWP, Gdańsk 2008.
Schaeffer K., Jak przeżyć szkołę, Gdańsk 2005.
Seweryńska M., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej: przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 2004.
Speck O., Trudności wychowawcze, Gdańsk 2007.
Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.
Berne E., W co grają ludzie, Warszawa 1997.
Mikler-Chwastek A., Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania występujące u małych dzieci. Warszawa 2017.
Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańsk 1996.
Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 2007.
Knez R., Słonina W., Saper, czyli jak rozminować agresję, Kraków 2002.
Krajowy Program Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości wśród Dzieci i Młodzieży 13.01.2004.
MacKenzie R., Kiedy pozwolić, kiedy zabronić, Gdańsk 2002.
Moscovici S., Psychologia społeczna w relacji ja-inni, Warszawa 1998.
Maxwell R., Dzieci, alkohol, narkotyki, Gdańsk 1994.
Robertson, Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, Warszawa 1998.
Sawicka K., red., Socjoterapia, Warszawa 1998.
Wybrane akty prawne.
Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.
Zmodyfikowane przez dr Lidia Wawryk (ostatnia modyfikacja: 20-04-2020 22:38)