SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praca z dzieckiem niepełnosprawnym |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-PZDN |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Ukazanie wspólnych i swoistych cech dzieci z różnymi niepełnosprawnościami w porównaniu z pełnosprawnymi. Omówienie założeń kultury oraz edukacji integracyjnej oraz inkluzyjnej. Ukazanie wybranych metod pod kątem ich wykorzystania w pracy z dziećmi z ograniczeniami sprawności. Uwrażliwienie studentów na problemy dzieci z niepełnosprawnością oraz ich rodzin w środowisku szkolnym, a także możliwości oferowania im wsparcia.
Znajomość problematyki celów, zasad, metod z zakresu teoretycznych podstaw wychowania oraz dydaktyki ogólnej.
Wykłady
1) Specjalne potrzeby edukacyjne. Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. Klasyfikacja dzieci/uczniów z niepełnosprawnością. 2) Edukacja dzieci z niepełnosprawnością w systemie integracyjnym i włączającym. 3) Zasady edukacji dzieci z niepełnosprawnością w szkole (IPET, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, organizacja procesu wychowawczo-dydaktycznego). 4) Wspomaganie rodziców wychowujących dziecko z niepełnosprawnością w szkole i środowisku lokalnym. 5) Budowanie w szkole kultury inkluzyjnej. 5) Wizyta studyjna w szkole integracyjnej lub ogólnodostępnej - analiza kultury inkluzyjnej.
Laboratoria
1) Psychospołeczne funkcjonowanie dzieci z wybranymi niepełnosprawnościami w roli ucznia i kolegi w szkole (możliwości i ograniczenia, wspólne i swoiste cechy dzieci pełnosprawnych i z niepełnosprawnością). 2) Wspieranie procesu społecznej integracji dzieci z niepełnosprawnością w grupie. Bariery społecznej integracji. 3) Wybrane metody pracy z dziećmi z niepełnosprawnością: a) metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne; b) metody relaksacyjne: technika relaksacji według Jacobsona, według Winterberga, według Polender; c) metoda P. Dennisona; d) metoda dobrego startu; e) uczenie się we współpracy; f) metoda żywiołów, g) pedagogika zabawy, h) model Teacch. 4) Komunikacja alternatywna i wspomagająca dla dzieci z niepełnosprawnością przejawiającymi trudności komunikacyjne.
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, pokaz.
Laboratoria – metoda projektu, praca w grupach, metoda ćwiczeń.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład
Test sprawdzający wiedzę z wykładów na zaliczenie (zal.). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% prawidłowych odpowiedzi..
Laboratoria
Zaliczenie laboratorium: (1) realizacja projektu zaliczeniowego, tj. zreferowanie założeń wybranej metody, przygotowanie odpowiednich środków dydaktycznych oraz przeprowadzenie zajęć praktycznych (praca w grupie). Kryteria oceny (2-5): a) rzetelność analizy problematyki, b) komunikatywność przekazu, c) środki dydaktyczne, c) atrakcyjność zajęć praktycznych d) poprawność metodyczna. Ocena za projekt stanowi średnią arytmetyczną ocen cząstkowych; (2) Kolokwium z treści zajęć. Kryteria oceny: ocena niedostateczna (do-60)%, dostateczna (61-75%), dobra (76-85%), bardzo dobra (86-100%).
Ocena końcowa
Ocena końcowa: uzyskanie zaliczenia z wykładu oraz średnia arytmetyczna ocen uzyskanych na laboratoriach.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2020 10:09)