SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Rola i zadania pedagoga szkolnego |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PEDP-RZPS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie przyszłych pedagogów do prowadzenia, organizowania i koordynowania na terenie szkoły (placówki) szeroko rozumianej pracy w zakresie wspomagania rozwoju psychicznego i efektywności uczenia się uczniów, udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom, nauczycielom przy współpracy z instytucjami pozaszkolnymi; wyposażenie studentów w możliwie duży zasób wiadomości i umiejętności z wymienionych wyżej zakresów i przygotowanie ich do wykorzystania nabytych wiadomości i umiejętności w praktyce zawodowej.
Wiedza z zakresu wychowania, bio-psycho-fizycznego rozwoju dzieci i młodzieży, niepełnosprawności, niedostosowania społecznego.
Szkoła, jako środowisko wychowawcze – ogólna charakterystyka szkoły, jako instytucji edukacyjnej, jej funkcje, organizacja. Specyfika zawodu pedagoga szkolnego (warunki pracy i zatrudnienia, wymagane kwalifikacje, zadania zawodowe, odpowiedzialność zawodowa. Warsztat pracy pedagoga szkolnego – zakresy czynności, powinności, uprawnienia. Projektowanie pracy pedagoga szkolnego – organizacja pracy, czas pracy, wymagana dokumentacja – praktyczne projektowanie pracy. Zagrożenia rozwoju uczniów i wychowania w szkole. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w pracy pedagoga – koordynacja pracy, wymogi legislacyjne. Ogólne zasady tworzenia programów wychowawczych i profilaktycznych w szkole. Badania diagnostyczne w pracy pedagoga szkolnego. Współpraca szkoły i pedagoga ze środowiskiem lokalnym.
Wykłady – wykład konwencjonalny z prezentacją slajdów, wykład z prezentacją multimedialną (power-point), konwersatoryjny.
Ćwiczenia – zajęcia ćwiczeniowe z wykorzystaniem metod: burzy mózgów, giełdy pomysłów, pracy w grupach, pracy z dokumentem źródłowym (akty prawne), oglądowych (wizyta u pedagoga szkolnego).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Egzamin z całości materiału w formie testu składającego się z pytań zamkniętych i otwartych z progami punktowymi (60% maksymalnej liczby punktów – ocena dost., 70% dst+, 80% db, 90% db+, 100% bdb) bądź w formie ustnej lub pisemnej – wybór studenta.
Ćwiczenia
Ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć (na każdych ćwiczeniach) (20% oceny), przygotowanie pracy kontrolnej (terenowej) nt. warsztatu pracy pedagoga i problemów rozwiązywanych przez niego w konkretnej szkole – praca indywidualna (30% oceny), kolokwium z treści zrealizowanych na ćwiczeniach (progi punktowe jw.) (50% oceny).
Ocena końcowa
Średnia arytmetyczna ocen cząstkowych – ćwiczeń i wykładów.
Zmodyfikowane przez dr Krzysztof Zajdel (ostatnia modyfikacja: 21-04-2020 18:34)