Utrwalenie podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin.
Ćwiczenie umiejętności obserwowania i analizowania pedagogicznych zdarzeń z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej.
Wymagania wstępne
Pedagogika społeczna.
Zakres tematyczny
Rodzina – struktura, podział, funkcje
Przemiany współczesnej rodziny
Typy rodzina na przykładzie koncepcji Margaret Mead
Osobowości rodziny wg koncepcji Davida Fielda
Rodziny w kryzysie
Cechy rodzin dysfunkcyjnych
Style wychowania
Postawy rodzicielskie
Cykl życia rodziny wg Miltona Ericksona
Układy rodzinne - genogramy
Komunikacja w rodzinie wg koncepcja Tomasha Gordona
Rysunek rodziny
Prezentacje rodzin w mediach (filmy, seriale, reklama)
Metody kształcenia
Praca z książką, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
- zadanie problemowe do opracowania przez studentów (ocena dostateczna – odtwórcza prezentacja treści, ocena dobra – twórcze powiązanie treści ćwiczeniowych z prezentacją, ocena bardzo dobra – twórcza prezentacja treści z doborem odpowiednich przykładów)
- test (ocena dostateczna - 50-60 % prawidłowych odpowiedzi; ocena dobra – 70-80%; ocena bardzo dobra 90-100%)
Literatura podstawowa
Kawula, Brągiel, Janke, Pedagogika rodziny, Toruń 2005
Kawula S. Kształt rodziny współczesnej, Toruń 2006
M.Przetacznik-Gierowska, Z.Włodawski, Psychologia wychowawcza, Warszawa 1994
M. Sikorska, Nowa Matka, Nowy Ojciec, Nowe Dziecko. O Nowym Układzie Sił w Polskich Rodzinach, 2009
D.Field, Osobowości rodzinne, Warszawa 1996
Oblicza ojcostwa, pod red. D.Kornas-Bieli, Lublin,2001
T.Gordon, Wychowanie bez porażek, Warszawa 2016
Przetacznikowa M., Włodarski Z., Psychologiczne podstawy wychowania w rodzinie [w:] Psychologia wychowawcza, Warszawa 1983
A.Frydrychowicz, Rysunek Rodzinny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Poznań 1984
Literatura uzupełniająca
B.Dymara, Dziecko w świecie rodziny, Kraków 1998,
A.Faber, E.Mazlish, Jak mówić żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, aby dzieci do nas mówiły, Poznań 2013
S.Forward, Toksyczni rodzice, Warszawa 2015
Uwagi
Literatura każdorazowo uzupełniana przez wykładowcę.
Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 23-04-2020 14:09)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.