SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika rodziny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika rodziny
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-PROD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

  1. Utrwalenie podstawowej wiedzy z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin.
  2.  Ćwiczenie umiejętności obserwowania i analizowania pedagogicznych zdarzeń z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej.

 

Wymagania wstępne

Pedagogika społeczna.

Zakres tematyczny

  1. Rodzina – struktura, podział, funkcje
  2. Przemiany współczesnej rodziny
  3. Typy rodzina na przykładzie koncepcji Margaret Mead
  4. Osobowości rodziny wg koncepcji Davida Fielda
  5. Rodziny w kryzysie
  6. Cechy rodzin dysfunkcyjnych
  7. Style wychowania
  8. Postawy rodzicielskie
  9. Cykl życia rodziny wg Miltona Ericksona
  10. Układy rodzinne - genogramy
  11. Komunikacja w rodzinie wg koncepcja Tomasha Gordona
  12. Rysunek rodziny
  13. Prezentacje rodzin w mediach (filmy, seriale, reklama)

Metody kształcenia

Praca z książką, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

- zadanie problemowe do opracowania przez studentów (ocena dostateczna – odtwórcza prezentacja treści, ocena dobra – twórcze powiązanie treści ćwiczeniowych z prezentacją, ocena bardzo dobra – twórcza prezentacja treści z doborem odpowiednich przykładów)

- test  (ocena dostateczna - 50-60 % prawidłowych odpowiedzi; ocena dobra – 70-80%; ocena bardzo dobra 90-100%)

Literatura podstawowa

  1. Kawula, Brągiel, Janke, Pedagogika rodziny, Toruń 2005
  2. Kawula S. Kształt rodziny współczesnej, Toruń 2006
  3. M.Przetacznik-Gierowska, Z.Włodawski, Psychologia wychowawcza, Warszawa 1994
  4. M. Sikorska, Nowa Matka, Nowy Ojciec, Nowe Dziecko. O Nowym Układzie Sił w Polskich Rodzinach, 2009
  5. D.Field, Osobowości rodzinne, Warszawa 1996
  6. Oblicza ojcostwa, pod red. D.Kornas-Bieli, Lublin,2001
  7. T.Gordon, Wychowanie bez porażek, Warszawa 2016
  8. Przetacznikowa M., Włodarski Z., Psychologiczne podstawy wychowania w rodzinie [w:] Psychologia wychowawcza, Warszawa 1983
  9. A.Frydrychowicz, Rysunek Rodzinny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Poznań 1984

 

Literatura uzupełniająca

  1. B.Dymara, Dziecko w świecie rodziny, Kraków 1998,
  2. A.Faber, E.Mazlish, Jak mówić żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, aby dzieci do nas mówiły, Poznań 2013
  3. S.Forward, Toksyczni rodzice, Warszawa 2015

Uwagi

Literatura każdorazowo uzupełniana przez wykładowcę. 


Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 23-04-2020 14:09)