SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagoza i terapia logopedyczna dzeici dwujęzycznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagoza i terapia logopedyczna dzeici dwujęzycznych
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDD-DTDD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z założeniami diagnozy i terapii dzieci dwujęzycznych

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwojowej  

Zakres tematyczny

(1) Dwujęzyczność: podstawowe pojęcia i definicje;

(2) Modele utrzymania/odejścia od języka mniejszościowego;

(3) Języki w kontakcie; 

4) Korzyści i zagrożenia wynikające z dwujęzyczności;

(5) Komunikacja interkulturowa w praktyce logopedycznej;

(6) Mózgowa organizacja funkcji językowych u osób dwujęzycznych;

(7) Rozwój mowy dzieci dwujęzycznych;

(8) Współczesne badania zaburzonej kompetencji komunikacyjnej u osób dwujęzycznych;

(9) Studia przypadków dzieci dwujęzycznych - diagnoza oraz programowanie terapii;

(10) Współpraca logopedy z interpretatorem w kontekście diagnozy i terapii logopedycznej;

(11) Światowe standardy postępowania logopedycznego z osobami wielojęzycznymi.

Metody kształcenia

Wykład, pogadanka, pokaz, prezentacja multimedialna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem otrzymania zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności) oraz otrzymanie pozytywnego wyniku z testu pisemnego.

Literatura podstawowa

Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, red. I. Kurcz, Gdańsk 2007, GWP

Rocławska-Daniluk, M.,  Dwujęzyczność i wychowanie dwujęzyczne z perspektywy lingwistyki i logopedii, Gdańsk 2011, Wyd. UG

 

 

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-04-2020 13:11)