SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychospołeczne problemy kształcenia i doskonalenia zawodowego |
Kod przedmiotu | 06.9-WM-BHP-D-28_19 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Bezpieczeństwo i higiena pracy |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z problemami psychospołecznymi, które mogą zaburzać proces kształcenia i doskonalenia zawodowego oraz kształtowanie umiejętności planowania i realizacji zadań edukacyjnych przy jednoczesnej minimalizacji pojawiających się zagrożeń psychospołecznych.
Brak wymagań.
Wykłady: Psychologiczne mechanizmy zachowania człowieka w procesie kształcenia i doskonalenia zawodowego. Motywy osób dorosłych do dalszej edukacji. Wybrane problemy psychospołeczne w procesie kształcenia i doskonalenia zawodowego: 1) sprzeczne wymagania i brak jasności co do pełnionej roli ucznia dorosłego; 2) brak możliwości podejmowania decyzji, które mają wpływ na edukację zawodową pracownika oraz brak wpływu na sposób realizacji zadań edukacyjnych; 3) niewłaściwa organizacja zajęć edukacyjnych (np. czas, miejsce); 4) trudne lub niewłaściwe warunki, w których odbywają się zajęcia; 5) utrudniona komunikacja z nauczycielami/wykładowcami/uczestnikami zajęć (w tym niewłaściwa atmosfera i relacje interpersonalne); 6) ograniczenie lub brak wsparcia ze strony: członków rodziny, pracodawcy, organizatorów procesu edukacyjnego. Następstwa problemów psychospołecznych (np. stres, depresja, wypalenie). Nowe sposoby kształcenia i doskonalenia zawodowego osób dorosłych.
Ćwiczenia: Diagnoza ucznia dorosłego (w tym sposobu przyswajania wiedzy, zaburzeń w możliwościach przyswajania wiedzy, stylów uczenia się). Edukacja dorosłych a życie rodzinne. Kształcenie i doskonalenie a obciążenie pracą zawodową. Dostęp do materiałów edukacyjnych, w tym nowoczesnych technologii. Sytuacja finansowa a możliwości kształcenia i doskonalenia zawodowego (możliwości pozyskania dofinansowania).
Wykład: wykład informacyjny i problemowy, pogadanka, pokaz, demonstracja.
Ćwiczenia: ćwiczenia praktyczne, warsztaty metodyczne, metoda projektu, dyskusja problemowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia - projekt (praca pisemna, prezentacja), wystąpienie, aktywność na zajęciach
Wykład - kolokwium (min. 51% na zaliczenie)
Ocena końcowa - średnia ocen z ćwiczeń i wykładu z jednakową wagą (wykład - 50%, ćwiczenia - 50%)
Aleksander T. (red.), Środowiska wychowawcze i edukacja dorosłych w dobie przemian, Kraków 2003.
Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 2, Warszawa 2000.
Jankowski D., Przyszczypkowski K., Skrzypczak J., Podstawy edukacji dorosłych, Poznań 2003.
Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 2000.
Kucharska A., Śmierciak Ł., Zagrożenia psychospołeczne. Poradnik dla pracodawców i pracowników służby BHP, Warszawa 2015.
Mikołajczyk K., Nowe trendy w kształceniu dorosłych, file:///C:/Users/AK/Desktop/Zalacznik_nr_4_Nowe_trendy_w_ksztalceniu_doroslych.pdf (12.04.2020).
Pervin L.A., Psychologia osobowości, przekł. A. Orski, Gdańsk 2002.
Strelau J., (red.), Psychologia, Podręcznik akademicki, tom 2, Psychologia ogólna,Gdańsk 2004.
Zimbardo P.G., Johnson R.J., McCann V., Psychologia. Kluczowe koncepcje. Motywacja i uczenie się, t. 2, Warszawa 2010.
Gasiul H., Psychologia osobowości. Nurty, teorie, koncepcje, Warszawa 2006.
Karaś S., Dydaktyka oświaty pozaszkolnej, Warszawa-Radom 1995.
Karney J.E., Psychopedagogika pracy, Warszawa 2007.
Skrzypczak J., Aleksander T., Edukacja ustawiczna w zmieniającej się sytuacji edukacyjnej (wybrane problemy), Poznań 1998.
Światowa Organizacja Zdrowia, Zagrożenia psychospołeczne w środowisku pracy, tłum. K. Orlak, Warszawa 2013, https://www.ciop.pl/CIOPPortalWAR/file/73444/Stres_Zagrozenia_psychospołeczne.pdf (22.03.2020).
Zagrożenia psychospołeczne i stres w pracy, https://osha.europa.eu/pl/themes/psychosocial-risks-and-stress (25.04.2020).
Zmodyfikowane przez (ostatnia modyfikacja: 26-04-2020 21:34)