SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy socjoterapii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy socjoterapii
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-PSt
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Andrzej Zygadło
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z podstawowymi terminami dotyczącymi socjoterapii. Uświadomienie znaczenia socjoterapii jako formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej w korygowaniu nieprawidłowych postaw i zachowań dzieci i młodzieży. Uświadomienie roli diagnozy w socjoterapii. Przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności dotyczących planowania procesu socjoterapeutycznego,

Wymagania wstępne

Brak wymagań

Zakres tematyczny

  1. Zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży,
  2. Podstawowe zagadnienia definicyjne związane z socjoterapią jako forma pomocy Pedagogiczno – psychologicznej;
  3. Istota i zadania socjoterapii;
  4. Potrzeby społeczne dzieci i młodzieży;
  5. Struktura zajęć socjoterapeutycznych;
  6. Metody pracy socjoterapeutycznej;
  7. Diagnoza i jej rola w socjoterapii;
  8. Grupa społeczna, mechanizmy grupowe, role grupowe;
  9. Rola prowadzącego zajęcia socjoterapeutyczne;
  10. Warunki skuteczności zajęć socjoterapeutycznych
  11. Zasady doboru zajęć socjoterapeutycznych do określonych grup i ich specyficznych potrzeb;
  12. Ćwiczenia w budowaniu scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych
  13. Ewaluacja zajęć socjoterapeutycznych

 

Metody kształcenia

Ćwiczenia – metody warsztatowe, inscenizacje, gry symulacyjne, burza mózgów, dyskusja, metody ekspresyjne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji będą: kolokwium sprawdzające poziom wiedzy ( 40 % oceny), ocena samodzielnie przygotowanych i przedstawionych scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych lub ich fragmentów, (40 % oceny), aktywność na zajęciach (20% oceny).

 

Ocenę końcową z przedmiotu stanowić będzie ocena uzyskana z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Grudziewska E. Diagnoza w socjoterapii, Warszawa 2017.
  2. Jagieła J. Socjoterapia w szkole, Kraków 2007.
  3. Paszkiewicz A. Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa 2017.
  4. Sawicka K (red.) Socjoterapia, Warszawa, 1999.

 

Literatura uzupełniająca

1. Bernard H., MacKenzy K., Podstawy terapii grupowej, Gdańsk 2001.

2. De Barbaro B. Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1997.

3. Molicka M. Biblioterapia i bajko terapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań 2011.

4. Trzcińska – Dąbrowska M. Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Toruń 2012.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 28-04-2020 20:42)