Przekazanie studentom wiedzy oraz praca nad praktycznymi umiejętnościami z zakresu metod i technik stosowanych w socjoterapii. Tworzenie i rozwijanie umiejętności praktycznych w zakresie diagnozy socjoterapeutycznej oraz pracy socjoterapeutycznej w określonych grupach dzieci i młodzieży. Rozwijanie umiejętności pracy z grupą.
Wymagania wstępne
Zaliczenie przedmiotu Podstawy socjoterapii
Zakres tematyczny
Praktyczne zagadnienia związane z diagnozą potrzeb socjoterapeutycznych;
Proces socjoterapeutyczny;
Struktura zajęć socjoterapeutycznych;
Techniki pracy grupowej;
Funkcjonowanie świetlic i placówek socjoterapeutycznych;
Zabawa w socjoterapii;
Zajęcia rozwijające w socjoterapii;
Zajęcia socjoterapeutyczne mające na celu zmiany w obrazie siebie;
Trening interpersonalny w socjoterapii;
Psychodrama i drama jako metody pracy socjoterapeutycznej;
Relaksacja w socjoterapii;
Arteterapia w pracy socjoterapeutycznej.
Metody kształcenia
Laboratorium – praca warsztatowa, dyskusja, metoda projektowa, burza mózgów, praca grupowa.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Laboratorium - zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena przygotowania i prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć (dotyczącego wybranej metody socjoterapii – praca indywidualna (40 %), ocena scenariusza zajęć z zakresu przedmiotu i prezentacji proponowanych działań socjoterapeutycznych – praca grupowa (grupy 2-3 osobowe) (40%), ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć – ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć (20%).
Ocenę końcową z przedmiotu stanowić będzie ocena z laboratorium.
Literatura podstawowa
Grudziewska E. Diagnoza w socjoterapii, Warszawa 2017.
Grudziewska E. (red.) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą: programy zajęć (cz. 1, 2, 3), Warszawa 2015, 2016, 2017.
Jagieła J. Socjoterapia w szkole, Kraków 2007.
Lasota A., Franczyk J.L. Socjoterapia dzieci i młodzieży: diagnoza i metody pracy, Warszawa 2015.
Paszkiewicz A. Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa 2017.
Sawicka K (red.) Socjoterapia, Warszawa, 1999.
Literatura uzupełniająca
Bernard H., MacKenzy K., Podstawy terapii grupowej, Gdańsk 2001.
Dąbrowska M., Rozesłaniec M., Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Toruń 2004.
De Barbaro B. Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1997.
King N. Drama. Tworzenie opowieści w terapii, Warszawa 1999.
Kłosińska T. Dziecko a socjoterapeutyczna rola bajki i baśni (w:) Ogrodzka – Mazur E., Suścik U., Wąsiński A. (red.) Edukacja małego dziecka T6. Wybrane obszary aktywności, Bielsko-Biała 2013.
Konieczna E. Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2003.
Molicka M. Biblioterapia i bajko terapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań 2011.
Steward J. Jak sobie radzić ze złością. Trening dla nastolatków, Warszawa 2007.
Szczepanik R, Jaros A. Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym, Łódź 2016.
Trzcińska – Dąbrowska M. Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Toruń 2012.
Vopel K.W. Poradnik dla prowadzących grupy, Kielce 2006.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 28-04-2020 20:12)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.