SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody socjoterapii 1 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody socjoterapii 1
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-MS1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Andrzej Zygadło
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie studentom wiedzy oraz praca nad praktycznymi umiejętnościami z zakresu metod i technik stosowanych w socjoterapii. Tworzenie i rozwijanie umiejętności praktycznych w zakresie diagnozy socjoterapeutycznej oraz pracy socjoterapeutycznej w określonych grupach dzieci i młodzieży. Rozwijanie umiejętności pracy z grupą.

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotu Podstawy socjoterapii

Zakres tematyczny

  1. Praktyczne zagadnienia związane z diagnozą potrzeb socjoterapeutycznych;
  2. Proces socjoterapeutyczny;
  3. Struktura zajęć socjoterapeutycznych;
  4. Techniki pracy grupowej;
  5. Funkcjonowanie świetlic i placówek socjoterapeutycznych;
  6. Zabawa w socjoterapii;
  7. Zajęcia rozwijające w socjoterapii;
  8. Zajęcia socjoterapeutyczne mające na celu zmiany w obrazie siebie;
  9. Trening interpersonalny w socjoterapii;
  10. Psychodrama i drama jako metody pracy socjoterapeutycznej;
  11. Relaksacja w socjoterapii;
  12. Arteterapia w pracy socjoterapeutycznej.

Metody kształcenia

Laboratorium – praca warsztatowa, dyskusja, metoda projektowa, burza mózgów, praca grupowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium - zajęcia  z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena przygotowania i prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć (dotyczącego wybranej metody socjoterapii – praca indywidualna (40 %), ocena scenariusza zajęć z zakresu przedmiotu i prezentacji proponowanych działań socjoterapeutycznych – praca grupowa (grupy 2-3 osobowe) (40%), ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć – ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć (20%).

Ocenę końcową z przedmiotu stanowić będzie ocena z laboratorium.

Literatura podstawowa

  1. Grudziewska E. Diagnoza w socjoterapii, Warszawa 2017.
  2. Grudziewska E. (red.) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą: programy zajęć (cz. 1, 2, 3), Warszawa 2015, 2016, 2017.
  3. Jagieła J. Socjoterapia w szkole, Kraków 2007.
  4. Lasota A., Franczyk J.L. Socjoterapia dzieci i młodzieży: diagnoza i metody pracy, Warszawa 2015.
  5. Paszkiewicz A. Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa 2017.
  6. Sawicka K (red.) Socjoterapia, Warszawa, 1999.

Literatura uzupełniająca

  1. Bernard H., MacKenzy K., Podstawy terapii grupowej, Gdańsk 2001.
  2. Dąbrowska M., Rozesłaniec M., Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Toruń 2004.
  3. De Barbaro B. Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1997.
  4. King N. Drama. Tworzenie opowieści w terapii, Warszawa 1999.
  5. Kłosińska T. Dziecko a socjoterapeutyczna rola bajki i baśni (w:) Ogrodzka – Mazur E., Suścik U., Wąsiński A. (red.) Edukacja małego dziecka T6. Wybrane obszary aktywności, Bielsko-Biała 2013.
  6. Konieczna E. Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2003.
  7. Molicka M. Biblioterapia i bajko terapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań 2011.
  8. Steward J. Jak sobie radzić ze złością. Trening dla nastolatków, Warszawa 2007.
  9. Szczepanik R, Jaros A. Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym, Łódź 2016.
  10. Trzcińska – Dąbrowska M. Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej, Toruń 2012.
  11. Vopel K.W. Poradnik dla prowadzących grupy, Kielce 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 28-04-2020 20:12)