SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening umiejętności wychowawczych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening umiejętności wychowawczych
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-TUW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

  1. Przygotowanie do wychowawczej pracy z uczniami, rozbudzając ich zainteresowania i rozwijając ich uzdolnienia.
  2. Ćwiczenie umiejętności  właściwego doboru treści nauczania, zadań i form w pracy wychowawczej.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

  1. Umiejętności poznawania zespołu klasowego
  2. Identyfikacja uczuć i emocji ucznia
  3. Umiejętności komunikacyjne w relacji nauczyciel –uczeń
  • komunikaty rzeczowe, otwartość, informacje zwrotne, ocena, wsparcie, asertywność
  1. Techniki interpersonalne w pracy nauczyciela
  2. Bariery w komunikacyjne w szkole
  3. Asertywność – umiejętne stawianie granic
  4. Umiejętność kierowania dyscypliną w klasie
  5. Ukryty program sal lekcyjnych
  6. Umiejętności zachowania nauczyciela w sytuacjach trudnych (konflikt, agresja, przemoc)
  7. Metody rozpoznawania ról grupowych w klasie
  8. Metody prowadzenia zebrań z rodzicami
  9. Umiejętności wychowawcze – wymiar praktyczny

Metody kształcenia

Praca w grupach, dyskusja, metoda projektów, metody aktywizujące pracę w grupie, metody warsztatowe.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Projekt do opracowania przez studentów i poprowadzenie części z zajęć z wykorzystaniem opracowanych propozycji .

Literatura podstawowa

  1. Bloomquist M., Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. Podręcznik dla rodziców i terapeutów, Kraków 2011.
  2. Całusińska M., Malinowski W., Trening umiejętności wychowawczych, Gdańsk 2012.
  3. Celiński-Mysław J., Kompetentny wychowawca, Siedlce 2001.
  4. Kołakowski A., Pisula A. Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot:  2013.
  5. MacKenzie R.J. Kiedy pozwolić, kiedy zabronić. Gdańska 2008.
  6. Meighan R., Socjologia edukacji, Toruń 1993.

 

 

 

Literatura uzupełniająca

  1. Faber A., Mazlish E.  Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Poznań 1995.
  2. Gordon T. Wychowanie bez porażek w szkole, Warszawa 2013.

Literatura każdorazowo ustalana i uzupełniana przez prowadzącego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 21-04-2020 13:24)