SylabUZ
Wydział Nauk Społecznych
semestr zimowy 2020/2021
Pedagogika - pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Trening umiejętności wychowawczych
Trening umiejętności wychowawczych - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Trening umiejętności wychowawczych
Kod przedmiotu
05.9-WP-PEDP-TUW
Wydział
Wydział Nauk Społecznych
Kierunek
Pedagogika
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr
2
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Laboratorium
30
2
18
1,2
Zaliczenie
Cel przedmiotu
Przygotowanie do wychowawczej pracy z uczniami, rozbudzając ich zainteresowania i rozwijając ich uzdolnienia.
Ćwiczenie umiejętności właściwego doboru treści nauczania, zadań i form w pracy wychowawczej.
Wymagania wstępne
Zapisz zmiany
Brak
Zakres tematyczny
Umiejętności poznawania zespołu klasowego
Identyfikacja uczuć i emocji ucznia
Umiejętności komunikacyjne w relacji nauczyciel –uczeń
komunikaty rzeczowe, otwartość, informacje zwrotne, ocena, wsparcie, asertywność
Techniki interpersonalne w pracy nauczyciela
Bariery w komunikacyjne w szkole
Asertywność – umiejętne stawianie granic
Umiejętność kierowania dyscypliną w klasie
Ukryty program sal lekcyjnych
Umiejętności zachowania nauczyciela w sytuacjach trudnych (konflikt, agresja, przemoc)
Metody rozpoznawania ról grupowych w klasie
Metody prowadzenia zebrań z rodzicami
Umiejętności wychowawcze – wymiar praktyczny
Metody kształcenia
Praca w grupach, dyskusja, metoda projektów, metody aktywizujące pracę w grupie, metody warsztatowe.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Projekt do opracowania przez studentów i poprowadzenie części z zajęć z wykorzystaniem opracowanych propozycji .
Literatura podstawowa
Bloomquist M., Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. Podręcznik dla rodziców i terapeutów, Kraków 2011.
Całusińska M., Malinowski W., Trening umiejętności wychowawczych , Gdańsk 2012.
Celiński-Mysław J., Kompetentny wychowawca, Siedlce 2001.
Kołakowski A., Pisula A. Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot: 2013.
MacKenzie R.J. Kiedy pozwolić, kiedy zabronić. Gdańska 2008.
Meighan R., Socjologia edukacji , Toruń 1993.
Literatura uzupełniająca
Faber A., Mazlish E. Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Poznań 1995.
Gordon T. Wychowanie bez porażek w szkole , Warszawa 2013.
Literatura każdorazowo ustalana i uzupełniana przez prowadzącego.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 21-04-2020 13:24)