SylabUZ
Wydział Nauk Społecznych
semestr zimowy 2020/2021
Pedagogika - pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Teoretyczne podstawy pomagania
Teoretyczne podstawy pomagania - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Teoretyczne podstawy pomagania
Kod przedmiotu
05.9-WP-PEDP-TPP
Wydział
Wydział Nauk Społecznych
Kierunek
Pedagogika
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr
2
Liczba punktów ECTS do zdobycia
1
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Ćwiczenia
15
1
9
0,6
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Poznanie wybranych koncepcji człowieka.
Ćwiczenie umiejętności wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań.
Wymagania wstępne
Zapisz zmiany
Brak.
Zakres tematyczny
Sposoby definiowania pomocy, pomagania; strategie pomagania, koncepcje poradnictwa
Teoretyczne nurty pomagania
Nurt behawioralny (karanie, nagradzanie, diagnoza zachowania)
Nurt poznawczy (praca z przekonaniami – RTZ, myśli automatyczne)
Nurt psychodynamiczny (mechanizmy obronne, proces pomocowy wg Alfreda Adlera, koncepcja introwertyzmu i ekstrawertyzmu wg Carla Junga)
Nurt humanistyczny (pomaganie nastawione na klienta wg Carla Rogersa) ;
Inne podejścia (strategiczna terapia Miltona Ericksona, TSR).
Metody kształcenia
praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, gry dydaktyczne, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacje
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Test (ocena dostateczna – 50-60 % prawidłowych odpowiedzi; ocena dobra – 70-80%; ocena bardzo dobra 90-100%)
Ocenę końcową stanowi ocena zdobyta z ćwiczeń
Literatura podstawowa
A. Kargulowa, O teorii i praktyce poradnictwa , Warszawa 2007
J. Kozielecki, Koncepcje psychologiczne człowieka , Warszawa 1998
Z.Freud, Wstęp do psychoanalizy , Warszawa 1982
C.G.Jung, Archetypy i symbole. Pisma wybrane , Warszawa 1981
A.Adler, Sens życia , Warszawa 1986
C.R.Rogers, Terapia nastawiona na klienta , Wrocław 1991
Haley, Niezwykła terapia. Techniki terapeutyczne Miltona Ericksona , Gdańsk 1995
H.Ratner, E. George, Ch. Iveson, Terapia krótkoterminowa skoncentrowana na rozwiązaniu. 100 najważniejszych tez, założęń i technik , Łódź 2017
M.Maultsby, M.Wirga, M. DeBernardi, ABT twoich emocji , Żnin 2019
Literatura uzupełniająca
Psychoterapia , red. L.Grzesiuk, , Warszawa 1998
Jak pomagać dobrą radą , Kennedy, Charles, Warszawa 2010
Psychologia , red. J.Strelau, , Gdańsk 2000
Literatura każdorazowo ustalana i uzupełniana przez prowadzącego.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 21-04-2020 13:18)