SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy zdrowego stylu życia |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDP-PZSŻ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Opanowanie przez studentów wiedzy dotyczącej zdrowego stylu życia człowieka, biologicznych, psychospołecznych kulturowych uwarunkowań zdrowia. Znajomość procedur i działań dotyczących identyfikacji własnych problemów zdrowotnych, ich rozwiązywania, doskonalenia własnego zdrowia i rozwoju, ochrony zdrowia innych ludzi oraz tworzenia zdrowego środowiska fizycznego i społecznego.
Podstawowa wiedza z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania oraz psychologii ogólnej.
Współczesne koncepcje zdrowia. Holistyczna koncepcja zdrowia i jej znaczenie dla współczesnej edukacji. Czynniki ryzyka zagrażające zdrowiu. Czynniki chroniące zdrowie (fizyczne, psychiczne społeczne, duchowe).
Zachowania prozdrowotne i antyzdrowotne. Zdrowy styl życia i/a jakość życia. Zasady zdrowego stylu życia. Styl życia i jego optymalizacja. Wymiary jakości życia w naukach społecznych
Promocja zdrowia, koncepcje, założenia. Obszary działań w promocji zdrowia, modele promocji zdrowia (podejścia).
Zdrowe odżywianie (definicja WHO, rodzaje diet i ich racjonalne stosowanie, żywność GMO, oznaczenia i skróty na produktach). Zaburzenia odżywiania (otyłość, anoreksja, bulimia, ortoreksja). Diety i ich racjonalne.
Aktywność fizyczna jako składowa zdrowego stylu życia.
Higiena osobista i higiena otoczenia. Dbałość o ciało. Ozdabianie ciała – pircing, tatoo, skaryfikacja. Tanoreksja i bigoreksja.
Zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych. Przeciwdziałanie przemocy i agresji
Choroby cywilizacyjne, szczepienia, epidemie.
Medycyna niekonwencjonalna i alternatywne formy leczenia.
Zdrowie psychiczne – wybrane aspekty (emocje i stres, optymizm – pesymizm, poczucie własnej wartości). Podstawowe umiejętności osobiste i społeczne niezbędne dla poprawy, utrzymania i ochrony zdrowia psychicznego oraz ich kształtowanie w dzieciństwie i w młodości.
Wykład problemowy.
Ćwiczenia. Praca w grupach, dyskusja, metoda projektów, prezentacje multimedialne, praca z książką.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Forma zaliczenia wykładów. Test sprawdzający wiedzę i umiejętności.
Formą zaliczenia ćwiczeń jest zaliczenie z oceną. Weryfikacja efektów kształcenia będzie polegała na ocenie przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranych zagadnień programowych, ocena opracowanego zagadnienia z obszaru zdrowia oraz ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć.
Literatura podstawowa
1. Heszen I., Sęk H., Psychologia zdrowia, Warszawa 2007
2. Głowacka M. Promocja zdrowia. Konteksty społeczno-kulturowe, Poznań 2000
3. Gromadzka-Ostrowska J., Włodarek D., Toeplitz Z., Edukacja prozdrowotna, Warszawa 2003
4. Karski J., Praktyka i teoria promocji zdrowia, Warszawa 2011
5. Lewicki Cz., Edukacja zdrowotna – systemowa analiza zagadnień, Rzeszów 2006
6. Ostrowska A., Styl życia a zdrowie, Warszawa 2000
7. Woynarowska B., Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2008
8. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2010
9. Wrona-Polańska H., Mastalski J., Promocja zdrowia w teorii i praktyce psychologicznej, Kraków 2009
Literatura uzupełniająca
1. Bishop G., Psychologia zdrowia. Zintegrowany umysł i ciało, Wrocław 2000
2. Gaweł A., Pedagodzy wobec wartości zdrowia, Kraków 2003
3. Kowalski M., Gaweł A., Zdrowie. Wartość. Edukacja, Impuls, Kraków 2006
4. Kuchcińska M., Kościńska E. (red.) Konteksty zdrowia i edukacji zdrowotnej, Bydgoszcz 2010
5. Ostrowska A., Profilaktyka zdrowotna: interpretacje, definicje sytuacji, racjonalności (przypadek profilaktyki ginekologicznej kobiet), Studia Socjologiczne, 2011, 3, 73-94
6. Syrek E., Zdrowie w aspekcie pedagogiki społecznej, Katowice 2000
7. Sokołowska M., Skoczek G. (red.), Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole, Warszawa 2000
8. Woynarowska B. (red.), Zdrowie i szkoła, Warszawa 2000
9. Woynarowska B., Kapica M. (red.) Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej. Stan i oczekiwania, Warszawa 2001
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-05-2020 11:50)