SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Terapia uzależnień |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDP-TU |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Przekazanie wiedzy na temat cywilizacyjnych kontekstów uzależnień. Przekazanie studentom wiedzy na temat uzależnień, ich uwarunkowań, rodzajów, faz rozwoju i funkcjonowania osób uzależnionych. Zapoznanie studentów z różnymi metodami i formami terapii i resocjalizacji osób uzależnionych. Zapoznanie z metodyką oddziaływań terapeutycznych w różnych placówkach oraz z różnymi wzorcowymi systemami terapii uzależnień w Polsce i na świecie. Zapoznanie studentów z możliwością wykorzystania różnych form pracy terapeutycznej, socjoterapeutycznej i poradniczej w postępowaniu z osobami uzależnionymi.
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii i pedagogiki.
Zakres tematyczny wykładów:
Przyczyny uzależnień – teorie biologiczne, psychologiczne i socjologiczne wyjaśniające proces powstawania uzależnień.
Prohibicja jako sposób społecznego oddziaływania w obszarze uzależnień.
Przemiany obyczajowe w Polsce jako tło rozwoju uzależnień.
Uzależnienie jako choroba – uzależnienie fizyczne, psychiczne i społeczne. Kryteria uzależnienia według ICD-10.
Psychologiczne uwarunkowania powstawania uzależnień. Fazy rozwoju uzależnienia – różne podejścia teoretyczne.
Programy Redukcji Szkód. Systemy terapii uzależnień w Polsce i na świecie.
Zagadnienia teoretyczne dotyczące metodyki terapii uzależnień w różnych środowiskach.
Zakres tematyczny ćwiczeń:
Rodzaje środków psychoaktywnych – ich działanie i skutki nadużywania. Uzależnienia od substancji.
Różnorodne uzależnienia od czynności.
Diagnoza pacjentów uzależnionych i jej znaczenie w terapii.
Wywiad diagnostyczny w terapii uzależnień – praktyczne aspekty przeprowadzania wywiadu motywującego.
Uzależnienia od substancji a uzależnienia od czynności – podobieństwa i różnice.
Alkoholizm jako najpowszechniejsze uzależnienie we współczesnym społeczeństwie.
Leczenie alkoholizmu.
Środowiskowe i kulturowe uwarunkowania powstawania uzależnień.
Dostęp do środków uzależniających a profilaktyka uzależnień.
Metody i formy leczenia uzależnień.
Motywacja do leczenia.
Społeczności terapeutyczne.
Programy substytucyjne.
Typologia pacjentów uzależnionych.
Różnorodność metod pracy z osobami uzależnionymi.
Rodzina a uzależnienie – wpływ środowiska rodzinnego na proces terapii osób uzależnionych.
Profilaktyka uzależnień.
Wykład – wykład konwersatoryjny.
Ćwiczenia – dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda projektów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest egzamin pisemny w formie testu z określonymi progami punktowymi. Maksymalna ilość punktów możliwych do uzyskania w teście to 100 pkt. Kryteria oceny: 0-60 pkt. – ocena niedostateczna, 61-70 pkt. ocena dostateczna, 71-85 pkt. ocena dobra, 86-100 pkt. ocena bardzo dobra (oceny połówkowe, np. db plus uzyskuje się po przekroczeniu połowy przedziału punktowego pomiędzy ocenami cząstkowymi).
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem na ocenę. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca indywidualna; ocena projektu dotyczącego diagnozy osoby uzależnionej i prezentacji proponowanych działań terapeutycznych – praca grupowa (grupy 2-3 osobowe); ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć – ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć.
Ocenę końcową z przedmiotu stanowić będzie średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wykładu i ćwiczeń.
Zmodyfikowane przez dr Andrzej Zygadło (ostatnia modyfikacja: 28-04-2020 22:07)