SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Poradnictwo rodzinne i wychowawcze |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDP-PRW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z problematyką poradnictwa rodzinnego i wychowawczego - jego zakresem treściowym, organizacją, funkcjonowaniem, kluczowymi procesami oraz najczęściej spotykanymi problemami.
Podstawy poradoznawstwa.
Cele, zadania, rola i formy poradnictwa rodzinnego i wychowawczego
Charakterystyka poradnictwa rodzinnego i wychowawczego świadczonego przez wybrane instytucje, w tym poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
Zadania poradnictwa rodzinnego na tle faz rozwoju rodziny.
Najczęściej napotykane problemy w poradnictwie: problemy małżeńskie, problemy w relacji rodzice - dzieci - podstawowa analiza.
Wspieranie, towarzyszenie i rozwijanie kompetencji wychowawczych rodziców
Diagnozowanie obszarów trudnych dla dziecka i jego rodzica
Seksualność człowieka jako obszar poradnictwa rodzinnego i wychowawczego.
Możliwości i granice poradnictwa rodzinnego.
Ćwiczenia – dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia: aktywność na zajęciach, prezentacja multimedialna, kolokwium pisemne.
Ocenę końcową z przedmiotu stanowić będzie średnia arytmetyczna ocen na ćwiczeniach.
1. Dudziak U., Koszałka G., Młyński J. (red.), Poradnictwo rodzinne w teorii i w praktyce , Kraków 2013.
2.Geldard K., Geldard D., Rozmowa, która pomaga, Gdańsk2004.
3.Gut J., Haman W., Docenić konflikt : od walki i manipulacji do współpracy, Warszawa 1993.
4.Izdebski Z., Poradnictwo seksualne - ważny obszar pomocy, [w:] A. Kargulowa (red.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu, Warszawa 2009.
5.Musiał M., Dobra relacja : skrzynka z narzędziami dla współczesnej rodziny, Warszawa 2017.
6.Olubiński A., Konflikty rodzice- dzieci. Dramat czy szansa ?, Toruń 2001.
7.Sujak E., Poradnictwo małżeńskie i rodzinne, Katowice 1995.
8.Walerych S., Depresja u dzieci i młodzieży : poradnik dla rodziców, Warszawa 2017.
A. Faber, E. Mazlish, Jak mówić żeby dzieci na słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły, Warszawa 1997
A. Faber, E. Mazlish , Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci. Warszawa 2017
Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Lipowicz (ostatnia modyfikacja: 23-04-2020 12:31)