SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Poradnictwo rodzinne i wychowawcze - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Poradnictwo rodzinne i wychowawcze
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-PRW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Elżbieta Lipowicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z problematyką poradnictwa rodzinnego i wychowawczego - jego zakresem treściowym, organizacją, funkcjonowaniem, kluczowymi procesami  oraz najczęściej spotykanymi problemami.

Wymagania wstępne

  Podstawy poradoznawstwa.

Zakres tematyczny

Cele, zadania, rola i formy  poradnictwa rodzinnego i wychowawczego
Charakterystyka poradnictwa rodzinnego i wychowawczego świadczonego przez wybrane instytucje, w tym poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
Zadania poradnictwa rodzinnego na tle faz rozwoju rodziny.
Najczęściej napotykane problemy w poradnictwie: problemy małżeńskie, problemy w relacji rodzice - dzieci - podstawowa analiza.
Wspieranie, towarzyszenie i rozwijanie kompetencji wychowawczych rodziców
Diagnozowanie obszarów trudnych dla dziecka i jego rodzica
Seksualność człowieka jako obszar poradnictwa rodzinnego i wychowawczego.
Możliwości i granice poradnictwa rodzinnego.

 

Metody kształcenia

Ćwiczenia – dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, metoda przypadków, praca w grupach.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia: aktywność na zajęciach, prezentacja multimedialna, kolokwium pisemne.
Ocenę końcową z przedmiotu stanowić będzie średnia arytmetyczna ocen na  ćwiczeniach. 

 

Literatura podstawowa

1. Dudziak U., Koszałka G., Młyński J. (red.), Poradnictwo rodzinne w teorii i w praktyce , Kraków 2013.
2.Geldard K., Geldard D., Rozmowa, która pomaga, Gdańsk2004.
3.Gut J., Haman W.,  Docenić konflikt : od walki i manipulacji do współpracy, Warszawa  1993.
4.Izdebski Z., Poradnictwo seksualne - ważny obszar pomocy, [w:] A. Kargulowa (red.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu, Warszawa 2009.
5.Musiał M., Dobra relacja : skrzynka z narzędziami dla współczesnej rodziny, Warszawa 2017.
6.Olubiński A., Konflikty rodzice- dzieci. Dramat czy szansa ?, Toruń 2001.
7.Sujak E., Poradnictwo małżeńskie i rodzinne, Katowice 1995.
8.Walerych S., Depresja u dzieci i młodzieży : poradnik dla rodziców, Warszawa  2017.

Literatura uzupełniająca

A. Faber, E. Mazlish, Jak mówić żeby dzieci na słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły, Warszawa 1997
A. Faber, E. Mazlish , Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci. Warszawa 2017

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Elżbieta Lipowicz (ostatnia modyfikacja: 23-04-2020 12:31)