SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Animacja czasu wolnego |
Kod przedmiotu | 16.2-WP-PEDP-ACZW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Rozszerzenie wiadomości z zakresu problematyki pedagogiki czasu wolnego, zaznajomienie studentów z istotą czasu wolnego. Ukazanie znaczenia odpowiednio zorganizowanego czasu wolnego dla rozwoju człowieka i funkcjonowania człowieka w rodzinie, grupie rówieśniczej czy środowisku lokalnym. Doskonalenie umiejętności planowania i organizowania czasu wolnego w środowisku wychowawczym – w zależności od wieku, doboru instytucji organizujących czas wolny. Znajomość form spędzania czasu wolnego i ich prawidłowego wykorzystania. Konstruowanie projektów spędzania czasu wolnego w wybranych środowiskach wychowawczych.
Podstawy pedagogiki.
1. Wyjaśnienie definicji czasu wolnego, animacji.
2. Klasyfikacje form czasu wolnego.
3. Funkcje czasu wolnego.
4. Wychowanie do czasu wolnego w rodzinie.
5. Instytucje organizujące czas wolny.
6. Wzory spędzania czasu wolnego.
7. Sposoby animacji czasu wolnego.
Ćwiczenia –
metoda problemowa, metoda projektów, praca w grupach, dyskusja, prezentacje multimedialne, praca z książką, praca indywidualna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Prezentacja ustna wybranego przez studenta projektu animacji czasu wolnego w danym środowisku wychowawczym (metody kształcenia: praca indywidualna)
Ocena uwzględnia:
wybór i opracowanie tematu wystąpienia/prezentacji,
opracowanie logicznej struktury wybranego problemu/zagadnienia,
trafność zaproponowanych działań i rozwiązań praktycznych danego problemu,
dobór i zakres literatury wykorzystanej do prezentacji kolejnych wątków wybranego tematu,
stopień samodzielności wygłaszania przygotowanej prezentacji (dopuszczalne korzystanie z opracowanej struktury).
Skala ocen za prezentację ustną: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);
Aktywność studenta na zajęciach – opracowanie i prezentacja w czasie ćwiczeń zagadnień, problemów przewidzianych w programie przedmiotu (metody kształcenia: praca w grupach, z tekstem i dyskusja problemowa), narzędzie weryfikacji: przygotowane, adekwatnie do danego tematu zajęć zagadnienia problemowe;
przykładowe problemy dyskutowane na zajęciach podejmujących kwestie animacji czasu wolnego:
Skala ocen za aktywność: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z prezentacji oraz aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen uwzględniająca ocenę za aktywności na zajęciach i ocenę za prezentację.
1. Ciżkowicz K., Sobczak M. (red.), Czas wolny – uwarunkowania społeczno-ekonomiczne i przyrodnicze, WSG, Bydgoszcz 2007.
2. Czajka S.,Z problemów czasu wolnego, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa 1979.
3. Czerpaniak-Walczak M., Od próżniaczenia do zniewolenia – w poszukiwaniu dyskursów czasu wolnego [w:] Pedagogika społeczna, Marynowicz-Hetka (red.), PWN, Warszawa 2007.
4. Czerpaniak-Walczak M., Wychowanie do czasu wolnego. Poszukiwanie miejsca dla homo ludens w świecie homo faber [w:] Wychowanie pojęcia procesy konteksty, Dudzikowa M., Czerpaniak-Walczak M. (red.), tom 2, GWP, Gdańsk 2007.
5. Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M.(red.), Wychowanie pojęcia procesy konteksty, tom 2, GWP, Gdańsk 2007.
6. Eriksen T., Tyrania chwili, Warszawa
7. Ferenz K., Kultura wypoczynku rodzin wiejskich [w:] Czas wolny w różnych jego aspektach, Kędzior J., Wawrzak-Chodaczek M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2000.
8. Kargul J., Czy sposób spędzania czasu przez młodzież jest tylko jej prywatna sprawą? [w:] Teraźniejszość jako źródło wyzwań edukacyjnych. Materiały konferencyjne. V ogólnopolski zjazd pedagogiczny, Wrocław 2004.
9. Kędzior J., Wawrzak-Chodaczek M., Czas wolny w różnych jego aspektach, Wrocław 2000.
10. Mroczkowska D., Czas wolny: refleksje, dylematy, perspektywy, Warszawa 2011.
11. Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Warszawa 2008.
12. Tauber R. D., Pedagogika czasu wolnego: zarys problematyki, WSHiP, Poznań 1998.
13. Truszkowska-Wojtkowiak M., Fenomen czasu wolnego, Gdańsk 2012.
14. Walczak M. (red.), Koncepcja czasu wolnego Aleksandra Kamińskiego, WSPTK, Zielona Góra 1996.
15. Walczak M., Wychowanie do wolnego czasu, WSP, Zielona Góra 1994.
16. Winiarski R., Rekreacja i czas wolny, Warszawa 2011.
17. Wnuk-Lipiński E., Czas wolny: współczesność i perspektywy, Instytut Wydawniczy CRZZ, Warszawa 1975.
Wnuk-Lipiński E., Gospodarowanie czasem wolnym i zajętym, GUS, Warszawa 1971.
1. Bączek J., Animacja czasu wolnego w turystyce, Warszawa 2009.
2. Beer U., Czas wolny w rodzinie, Warszawa 2005.
3. Daszykowska J., Pelczar R., Czas wolny przeszłość- teraźniejszość – przyszłość, Stalowa Wola 2009.
4. Kopczyńska M., Animacja społeczno-kulturalna, Warszawa 1993.
Zmodyfikowane przez dr Magdalena Zdaniewicz (ostatnia modyfikacja: 26-04-2020 10:35)