SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika kultury popularnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika kultury popularnej
Kod przedmiotu 05.9-WP-PEDP-PKP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Daria Zielińska-Pękał
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

 

  1. Poznanie współczesnych nurtów pedagogicznych wraz z edukacyjnym kontekstem kultury popularnej
  2. Ćwiczenie umiejętności wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, kulturalnych i pomocowych.

Wymagania wstępne

Pedagogika społeczna, media w edukacji, poradnictwo

Zakres tematyczny

  1. Podstawowe zagadnienia kultury popularnej
  2. Media jako nośniki kultury popularnej
  3. Kultura popularna jako nowy obszar edukacji i przestrzeń uczenia się.
  4. Edukacyjne wymiary filmu i serialu
  5. Poradnictwo zapośredniczone:
    • Mediatyzacja poradnictwa
    • Poradnictwo internetowe
    • Poradnictwo w prasie
    • Poradnictwo telewizyjne (analiza wybranych ofert telewizyjnych)
  6. Piosenka rozrywkowa jako zjawisko kultury popularnej – analiza tekstów utworów
  7. Reklama: odmiany, funkcje. Analiza języka reklamy telewizyjnej, internetowej i prasowej.
  8. Czasopisma popularne: prasa kolorowa, dzienniki wysokonakładowe.
  9. Analiza edukacyjnych wymiarów wybranych ofert kultury popularnej

Metody kształcenia

metoda projektu, praca z dokumentem źródłowym, praca z wytworem medialnym, praca w grupach, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Projekt do opracowania przez studentów – analiza edukacyjnego wymiaru wybranej oferty kultury popularnej (ocena dostateczna – słabe powiązanie z treściami ćwiczeniowymi, odtwórcze pomysły; odtwórcza prezentacja treści, ocena dobra – umiejętność połączenia opracowania z treściami ćwiczeniowymi, mało elementów twórczych, ocena bardzo dobra – umiejętność płynnego łączenia prezentowanych treści z problematyką ćwiczeń, konstruktywne i autorskie pomysły prezentacji)

Ocenę końcową z przedmiotu stanowić będzie ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Barańczak A, Słowo w piosence, Wrocław 1983,
  2. P. Wierzba, Edukacja w czasach popkultury. Pedagogika kultury popularnej we współczesnej praktyce edukacyjnej, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2015 / 2
  3. W.Jakubowski, Pedagogika kultury popularnej – teorie, metody i obszary badań, Kraków 2017
  4. W.Jakubowski, Edukacja w świecie kultury popularnej, Kraków 2011
  5. Jakubowski W, Zierkiewicz E, Edukacyjne konteksty kultury popularnej, Kraków 2002
  6. Edukacja, poradnictwo, wychowanie w kulturze popularnej, pod red. M.Kandrackiej, A.Łysak, Wrocław 2009,
  7. Jakubowski W, Kultura jako przestrzeń edukacyjna. Współczesne obszary uczenia się osób dorosłych, Kraków 2013
  8. D.Zielińska-Pękał, Poradnictwo telewizyjne w perspektywie poradoznawczej, Zielona Góra 2019
  9. D. Zielińska – Pękał, Telewizyjny talk-show jako sytuacja poradnicza, [w:] Dyskursy Młodych Andragogów 4, red. J. Kargul, Zielona Góra 2003.
  10. Refleksje o poradnictwie debiutujących doradców, pod red. D.Zielińskiej – Pękał, Zielona Góra 2009
  11. Wróblewska V, Z zagadnień kultury popularnej, Warszawa 2007

 

Literatura uzupełniająca

1. Edukacja w świecie kultury popularnej, pod red. W.Kuligowskiego, P. Zwierzchowskiego, Bydgoszcz 2002

2. Edukacja w czasach popkultury, pod red. W.Burszty, A de Tchorzewskiego, Bydgoszcz 2002

3. D.Strinatti, Wprowadzenie do kultury popularnej, Wrocław 1996

4. W. Jakubowski, Telewizja i edukacja, czyli czego możemy się nauczyć z serialu, [w:] Dyskursy Młodych Andragogów 2, red. J. Kargul, Zielona Góra 2001

5. A.Gwóźdź, Między obrazem a narracją, Wrocław 1990

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Daria Zielińska-Pękał (ostatnia modyfikacja: 21-04-2020 13:04)