SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Poradnictwo wielokulturowe - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Poradnictwo wielokulturowe
Kod przedmiotu 14.9-WP-PEDP-PW
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach Poradnictwo i socjoterapia
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marcin Szumigraj
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z problemami alienacji i adaptacji kulturowej, uwrażliwienie na problemy dorosłych i małoletnich prezentujących mniejszości narodowe i etniczne.

 

Wymagania wstępne

Poradoznawstwo, Komunikacja społeczna, Pedagogika społeczna.

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny wykładów:

  1. Poradnictwo międzykulturowe (poradnictwo wielokulturowe, poradnictwo transnacjonalne, eurodoradztwo)

  2. Kultura i jej składniki. Różnice kulturowe

  3. Obszary życia społecznego prezentujące różnice międzykulturowe

  4. Praktyka poradnictwa wielokulturowego w Polsce

 

Zakres tematyczny ćwiczeń:

  1. Metody pracy z klientem pochodzącym z innego kręgu kulturowego (poradnictwo dla emigrantów, uchodźców, wędrowców)

  2. Specyficzne problemy mniejszości kulturowych (język, płeć, wzorce kulturowe, szok kulturowy, nostalgia, samotność, alienacja)

  3. Wybrane mniejszości narodowe i etniczne reprezentowane w Polsce

  4. Problemy edukacji włączającej

Metody kształcenia

Wykład – prezentacja, wykład podający

Ćwiczenia – prezentacja, praca w małej grupie, praca z tekstem

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady – wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Zaliczenie w formie kolokwium. 

Ćwiczenia: kończą się zaliczeniem z oceną. Podstawą uzyskania oceny jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz prezentacja dotycząca analizy wybranej grupy mniejszości (narodowej, etnicznej, religijnej), diagnoza potrzeb, projektowanie działań pomocowych.

 

Ocenę końcową z przedmiotu stanowić będzie średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wykładu i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Bańka A., (2006), Poradnictwo transnacjonalne. Cele i metody międzykulturowego doradztwa karier, Warszawa.
  2. Kożyczkowska A., (red.) (2014), Mniejszości etniczne - dylematy i konteksty tożsamościowe : polityka wielokulturowości. Gdańsk
  3. Savidan P., (2012), Wielokulturowość. Warszawa.
  4. Szerląg A., (red.), (2005), Wielokulturowość - międzykulturowość obszarami edukacyjnych odniesień. Kraków.

Literatura uzupełniająca

Hall E.T., (2001), Ukryty wymiar, Warszawa.

Każdorazowo polecana przez prowadzącego 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 26-04-2020 21:00)