SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Poradnictwo wielokulturowe |
Kod przedmiotu | 14.9-WP-PEDP-PW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Występuje w specjalnościach | Poradnictwo i socjoterapia |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z problemami alienacji i adaptacji kulturowej, uwrażliwienie na problemy dorosłych i małoletnich prezentujących mniejszości narodowe i etniczne.
Poradoznawstwo, Komunikacja społeczna, Pedagogika społeczna.
Zakres tematyczny wykładów:
Poradnictwo międzykulturowe (poradnictwo wielokulturowe, poradnictwo transnacjonalne, eurodoradztwo)
Kultura i jej składniki. Różnice kulturowe
Obszary życia społecznego prezentujące różnice międzykulturowe
Praktyka poradnictwa wielokulturowego w Polsce
Zakres tematyczny ćwiczeń:
Metody pracy z klientem pochodzącym z innego kręgu kulturowego (poradnictwo dla emigrantów, uchodźców, wędrowców)
Specyficzne problemy mniejszości kulturowych (język, płeć, wzorce kulturowe, szok kulturowy, nostalgia, samotność, alienacja)
Wybrane mniejszości narodowe i etniczne reprezentowane w Polsce
Problemy edukacji włączającej
Wykład – prezentacja, wykład podający
Ćwiczenia – prezentacja, praca w małej grupie, praca z tekstem
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady – wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Zaliczenie w formie kolokwium.
Ćwiczenia: kończą się zaliczeniem z oceną. Podstawą uzyskania oceny jest aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz prezentacja dotycząca analizy wybranej grupy mniejszości (narodowej, etnicznej, religijnej), diagnoza potrzeb, projektowanie działań pomocowych.
Ocenę końcową z przedmiotu stanowić będzie średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wykładu i ćwiczeń.
Hall E.T., (2001), Ukryty wymiar, Warszawa.
Każdorazowo polecana przez prowadzącego
Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 26-04-2020 21:00)