SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia wychowania i opieki |
Kod przedmiotu | 05.7-WP-ARTEP-HW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Arteterapia |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z wybranymi zagadnieniami z zakresu historii wychowania
Podstawowa znajomość zagadnień historii powszechnej i polskiej.
Historia wychowania jako dyscyplina naukowa – jej geneza, przedmiot, cele i zadania. Początki wychowania w społeczeństwie pierwotnym i jego rozwój w czasach antycznych. Praktyka opiekuńcza w cywilizacjach starożytnych. Rola rodziny w kulturze rzymskiej. Początki aktywności Kościoła chrześcijańskiego na polu opieki. Szpitalnictwo kościelne. Oświata i wychowanie w epoce średniowiecza.
Nowe tendencje w oświacie, wychowaniu i opiece w dobie renesansu. Początki zorganizowanej opieki publicznej i pomocy dzieciom zaniedbanym, wykolejonym. Pierwsze próby nauczania dzieci głuchych, niewidomych, niepełnosprawnych intelektualnie. Wpływ reformacji i reformy katolickiej oraz Oświecenia na formułowanie postulatów i projektów opieki nad ubogimi, żebrakami i podrzutkami. Pierwsze instytucje opiekuńczo – wychowawcze i ich rozwój (zakład księdza Piotra Gabriela Baudouina, Dom Poprawy). Narodziny ruchu stowarzyszeniowego i zakonnego o charakterze opiekuńczym. Początki instytucji opieki zastępczej i rodzicielstwa zastępczego. Szpitalnictwo i szpitale zakonne.
Edukacja w czasach baroku.
Przemiany w oświacie europejskiej w dobie Oświecenia. Reformy szkolne w Rzeczypospolitej w XVIII wieku. Komisja Edukacji Narodowej.
Oświata, opieka i wychowanie pod zaborami. Narodziny i rozwój ochronek. Zakonna opieka zakładowa. Zakłady i szkoły dla dzieci głuchych, niewidomych i niepełnosprawnych intelektualnie.
Główne tendencje przemian oświatowych w Europie w XIX wieku. Rozwój opieki przedszkolnej i edukacji elementarnej. Rozkwit szkolnictwa średniego, oświaty dorosłych i edukacji akademickiej. Rozwój opieki pedagogicznej nad dziećmi biednymi, osieroconymi i opuszczonymi. Narodziny i rozwój szkolnictwa
specjalnego i opieki pedagogicznej nad dziećmi głuchymi, niewidomymi, upośledzonymi oraz przewlekle i psychicznie chorymi.
„Nowe wychowanie” i jego wpływ na oświatę i szkolnictwo.
Oświata, opieka i wychowanie w niepodległej Polsce. Reformy szkolne. Początki pedagogiki opiekuńczej jako dyscypliny naukowej. Nowe formy opieki instytucjonalnej. Szkolnictwo specjalne i pedagogika specjalna w XX wieku.
Tajna oświata i opieka w latach II wojny światowej i okupacji.
Najważniejsze tendencje w rozwoju szkolnictwa i opieki nad dzieckiem po II wojnie światowej.
Wykład konwencjonalny.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Warunkiem zaliczenia wykładów jest uzyskanie oceny pozytywnej ze sprawdzianu pisemnego. Zaliczenie – 60% poprawnych odpowiedzi.
Ocena końcowa
Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną z wykładów. Zaliczenie – 60% poprawnych odpowiedzi.
1. Lepalczyk I. (1998) Źródła do pedagogiki opiekuńczej, Tom I -II, Warszawa, PWN.
2. Kot S. (1994) Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, Cz. I -III, Warszawa, Wydawnictwo „Żak”.
3. Możdżeń S. (1993) Teksty źródłowe do dziejów wychowania, Cz. I- VIII. Kielce, Dom Wydawniczy Strzelec.
4. Wołoszyn S. (1998) Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, Tom I - IV. Kielce, Dom Wydawniczy Strzelec
1. Balcerek M. (1981) Rozwój wychowania i kształcenia dzieci upośledzonych umysłowo, Warszawa, WSiP.
2. Badora S. (1998) Uczucia i profesjonalizm. O formach opieki zastępczej, Częstochowa, WSP.
3. Bartkowiak E. (2009), Formacje zakonne wobec problemu dzieci pozbawionych opieki w Polsce w latach 1918 – 1939, Zielona Góra, UZ.
4. Bartnicka K., Szybiak I. (2001) Zarys historii wychowania, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
5. Dąbrowski Z, Kulpiński .F (2009) Pedagogika opiekuńcza, historia, teoria, terminologia, Olsztyn, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego.
6. Dzieje szkolnictwa i pedagogiki specjalnej (red. S. Mauersberg) (1990), Warszawa, PWN.
7. Historia wychowania (red. L. Kurdybacha) (1965-1968), Tom I-II, Warszawa, PWN.
8. Historia wychowania – wiek XX (red. J. Miąso) (1984), Tom I-II. Warszawa, PWN.
9. Kalinowski M, Pełka J. (2003) Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa, Wydawnictwo Akademii pedagogiki Specjalnej.
10. Kot S. (1984) Historia wychowania. Zarys podręcznikowy, Tom I-II, Warszawa, Wydawnictwo „ Żak”.
11. Krasuski J. (1985) Historia wychowania, Warszawa, WSiP.
12. Litak S. (2004) Historia wychowania, Tom I-II. Kraków, Wydawnictwo WAM.
13. Maciaszkowa J. (1991) Z teorii i praktyki pedagogiki opiekuńczej, Warszawa, WSiP.
14. Możdżeń S. (1992) Zarys historii wychowania, Cz. I-II. Kielce, Wydawnictwo Stachurski.
15. Węgierski Z, (2006) Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka, Toruń, Wydawnictwo „Akapit”.
16. Wołoszyn S. (1964) Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie. Warszawa, PWN.
17. Wołoszyn S (1998)., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce, Dom Wydawniczy Strzelec.
18. Wroczyński R.(1996) Dzieje oświaty polskiej, Cz. I-II, Warszawa, PWN.
Żołądź – Strzelczyk D. (2002) Dziecko w dawnej Polsce, Poznań, Wydawnictwo
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2020 08:56)