SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyka arteterapeutyczna śródroczna II |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-ARTEP-PAŚ2 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Arteterapia |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Praktyka | 60 | 4 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
1. Rozwinięcie umiejętności studenta w zakresie wykorzystania różnych dziedzin sztuki w praktyce terapeutycznej i projektowania etapów pracy twórczej.
2. Zwiększenie świadomości studenta w zakresie roli i znaczenia sztuki w obszarze działań terapeutycznych
3. Zwiększenie wrażliwości studenta na potrzeby osób wymagających wsparcia opieki, terapii
4. Zwiększenie umiejętności studenta w zakresie nawiązywania i utrzymywania kontaktu z osobami wymagającymi wsparcia. Doskonalenie komunikacji interpersonalnej.
5. Próby zastosowania alternatywnych form komunikacji przez sztukę z podopiecznymi instytucji/placówek, w których odbędzie się praktyka
6. Umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy w zakresie diagnozy zaburzeń, specjalnych potrzeb i dysfunkcji osób wymagających wsparcia
Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej, psychologii ogólnej, szkół psychoterapii, psychopatologii, psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia,. Umiejętności z zakresu warsztatu teatralnego/ sztuk wizualnych
Praktyka arteterapeutyczna śródroczna obejmuje 90 godzin podzielonych na semestr 4,5 i 6 studiów arteterapia.
W 4 semestrze praktyki student zobligowany jest do zaznajomienia się z placówką w której odbywa praktykę: pracownikami, metodami pracy oraz ze specyfiką podopiecznych placówki w zakresie ich dysfunkcji, problemów i kontekstu ich życia, w tym funkcjonowania społecznego. W czasie trwania praktyki arteterapeutycznej śródrocznej (w 4 semestrze). student hospituje zajęcia terapeutów, bierze czynny udział w realizacji działań twórczych- doskonaląc swój warsztat, dokonując obserwacji zachowań uczestników. Student podejmuje działania w zakresie optymalizacji kontaktów interpersonalnych, rejestruje bariery i utrudnienia w komunikacji z podopiecznymi.
W semestrze 5 w trakcie praktyki arteterapeutycznej śródrocznej, student podejmuje się diagnozowania uczestników/ podopiecznych w aspekcie ich funkcjonowania emocjonalnego, intelektualnego i społecznego. Student porządkuje swoją wiedzę dotyczącą specyfiki arteterapii stosowanej w kontekście przezwyciężania trudności rozwojowych i innych występujących u osób/ podopiecznych instytucji. Doskonali umiejętność optymalizowania kontaktu interpersonalnego/ terapetycznego z podopiecznymi.
W semestrze 6 praktyki arteterapeutycznej śródrocznej, student wykorzystując inspirację artystyczną pochodzącą z różnych dziedzin sztuki, projektuje i animuje działania w grupie stosując techniki plastyczne, malarskie, teatralne, choreograficzne.
Metody aktywizujące: zadanie projektowe, warsztat, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, techniki dramowe.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenia praktyk dokonuje koordynator praktyk. Ocena końcowa stanowi średnią ważoną z oceny projektu (dokonanej przez koordynatora praktyki), oceny z wykonanej diagnozy dla 2 podopiecznych i ocen wystawianych przez poszczególnych opiekunów praktyk w instytucjach, w oparciu o następujące kryteria:
a. uczestnictwo w działaniach aranżowanych przez opiekuna praktyki,
b. postawa zawodowa (etyczna oraz wykazane umiejętności osobiste i zawodowe),
c. wykonanie wymaganego pensum godzin,
d. terminowe opracowanie zlecanej dokumentacji,
e. staranne prowadzenie notatek i zapisów,
f. przestrzeganie uregulowań i wymogów placówki (instytucji).
1. Specjalna oferta szkoły? Czyli warsztaty arteterapeutyczne dla uczniów, rodziców i nauczycieli. w: (red) Komunikacja społeczna w perspektywie dylematów współczesnej edukacji, red. Kazimierz Czerwiński, Anna Knocińska, Anita Stefańska, Wydawnictwo Adam Marszałek Toruń 2012
1. Arteterapia. Znaczenie arteterapii w psychiatrii polskiej, 2000: (red.) A. Gmitrowicz, W. Karolak, PK InSEA, Łódź.
2. Handford O., Karolak W., 2008: Zabawa (z) przedmiotami w twórczym samorozwoju i arteterapii, Wyd. WSHE, Łódź
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 26-04-2020 11:05)