Uzyskanie przez studenta podstawowej wiedzy o strukturze, języku i funkcjach sztuki teatralnej oraz pokrewnych sztukach performatywnych
Wymagania wstępne
Ogólna orientacja o formach działania instytucji teatralnych i teatrze alternatywnym
Uczestnictwo w spektaklach teatralnych
Zakres tematyczny
Wykład:
Definicje sztuki teatru; „minimum” i granice teatru; poetyka i estetyka sztuk performatywnych. Kryteria podziału i systematyka widowisk.
Technika teatralna: przestrzeń, światło, dźwięk – wizyta na zapleczu sceny pudełkowej i otwartej.
Analiza i interpretacja składników języka komunikatu teatralnego. Dzieło teatralne jako system znaków.
Analiza wybranych konwencji teatru europejskiego: antyk, średniowiecze, commedia dell’arte, teatr elżbietański, inscenizacja romantyczna, teatr Wielkiej Reformy.
Twórcy dzieła teatralnego: aktor, inscenizator, reżyser, scenograf, kompozytor, twórcy spektaklu we współczesnym teatrze nieprofesjonalnym.
Funkcje teatru ze szczególnym uwzględnieniem funkcji kompensacyjnej i ludycznej. Psychologiczne mechanizmy odbioru sztuk performatywnych.
Ćwiczenia:
Działania teatralne i parateatralne jako narzędzie pracy terapeutycznej: warsztatowe działania indywidualne. Drama a teatr.
Przegląd wybranych form sztuki performatywnej: teatr alternatywny, postdramatyczny, happening i sztuka performance – referaty
Przygotowanie i pokaz indywidualnych i/lub zbiorowych etiud performatywnych.
Metody kształcenia
wykład konwencjonalny, pokaz wideo z komentarzem, wycieczka do teatru – pokaz z komentarzem
ćwiczenia: działania warsztatowe, pokaz, referat, dyskusja
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia - na ocenę z ćwiczeń składają się:
aktywność studenta na ćwiczeniach
pozytywna ocena wykonania zadań indywidualnych (referatów, ćwiczeń warsztatowych)
Wykłady – egzamin ustny. Warunkiem przystąpienia jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.
Literatura podstawowa
Wprowadzenie do nauki o teatrze (Materiały). Wybór i opracowanie Janusz Dealer, t. II: O tworzywie i twórcach dzieła teatralnego. Wrocław 1977.
Andrzej Husbrandt: Elementy wiedzy o teatrze. Warszawa 1990.
Zbigniew Raszewski: Teatr w świecie widowisk. Warszawa 1991.
Teatr. Widowisko. Encyklopedia kultury polskiej XX wieku pod red. Marty Fik, Warszawa 2000. (wybrane hasła: teatr autorski, teatr ubogi, teatr alternatywny)
Literatura uzupełniająca
Historia teatru pod red. Johna Russela Browna. Warszawa 1999.
Andrzej Tadeusz Kijowski: Teoria teatru. Rekonesans. Wrocław 1985.
Słownik wiedzy o teatrze. Bielsko Biała 2005.
Małgorzata Kaźmierczak: Performance. [w:] Performance. Intermedia. Red. Grażyna Teodorowicz Stowarzyszenie OFFicyna, Szczecin 2011, s. 4 – 9.
indywidualnie ustalana przez prowadzącego.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-05-2020 08:48)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.