SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do wiedzy o teatrze i estetyki sztuk performatywnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do wiedzy o teatrze i estetyki sztuk performatywnych
Kod przedmiotu 03.3-WP-ARTEP-WOTES
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Arteterapia
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Uzyskanie przez studenta podstawowej wiedzy o strukturze, języku i funkcjach sztuki teatralnej oraz pokrewnych sztukach performatywnych

Wymagania wstępne

  •  Ogólna orientacja o formach działania instytucji teatralnych i teatrze alternatywnym
  •  Uczestnictwo w spektaklach teatralnych

Zakres tematyczny

Wykład:

  • Definicje sztuki teatru; „minimum” i granice teatru; poetyka i estetyka sztuk performatywnych. Kryteria podziału   i systematyka widowisk.
  • Technika teatralna: przestrzeń, światło, dźwięk – wizyta na zapleczu sceny pudełkowej i otwartej.
  • Analiza i interpretacja składników języka komunikatu teatralnego. Dzieło teatralne jako system znaków.
  • Analiza wybranych konwencji teatru europejskiego: antyk, średniowiecze, commedia dell’arte, teatr elżbietański, inscenizacja romantyczna, teatr Wielkiej Reformy.
  • Twórcy dzieła teatralnego: aktor, inscenizator, reżyser, scenograf, kompozytor, twórcy spektaklu we współczesnym teatrze nieprofesjonalnym.
  • Funkcje teatru ze szczególnym uwzględnieniem funkcji kompensacyjnej i ludycznej. Psychologiczne mechanizmy odbioru sztuk performatywnych.

Ćwiczenia:

  • Działania teatralne i parateatralne jako narzędzie pracy terapeutycznej: warsztatowe działania indywidualne. Drama a teatr.
  • Przegląd wybranych form sztuki performatywnej: teatr alternatywny, postdramatyczny, happening i sztuka performance – referaty
  • Przygotowanie i pokaz indywidualnych i/lub zbiorowych etiud performatywnych.

Metody kształcenia

  • wykład konwencjonalny, pokaz wideo z komentarzem, wycieczka do teatru – pokaz z komentarzem
  • ćwiczenia: działania warsztatowe, pokaz, referat, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia - na ocenę z ćwiczeń składają się:

  • aktywność studenta na ćwiczeniach
  • pozytywna ocena wykonania zadań indywidualnych (referatów, ćwiczeń warsztatowych)

 

Wykłady – egzamin ustny. Warunkiem przystąpienia jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.

Literatura podstawowa

  1. Wprowadzenie do nauki o teatrze (Materiały). Wybór i opracowanie Janusz Dealer, t. II: O tworzywie i twórcach dzieła teatralnego. Wrocław 1977.
  2. Andrzej Husbrandt: Elementy wiedzy o teatrze. Warszawa 1990.
  3. Zbigniew Raszewski: Teatr w świecie widowisk. Warszawa 1991.
  4. Teatr. Widowisko. Encyklopedia kultury polskiej XX wieku pod red. Marty Fik, Warszawa 2000. (wybrane hasła: teatr autorski, teatr ubogi, teatr alternatywny)

Literatura uzupełniająca

  1. Historia teatru pod red. Johna Russela Browna. Warszawa 1999.
  2. Andrzej Tadeusz Kijowski: Teoria teatru. Rekonesans. Wrocław 1985.
  3. Słownik wiedzy o teatrze. Bielsko Biała 2005.
  4. Małgorzata Kaźmierczak: Performance. [w:] Performance. Intermedia. Red. Grażyna Teodorowicz Stowarzyszenie OFFicyna, Szczecin 2011, s. 4 – 9.

indywidualnie ustalana przez prowadzącego.   

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-05-2020 08:48)