SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Warsztaty twórcze II |
Kod przedmiotu | 03.9-WP-ARTEP-WTRC2 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Arteterapia |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 45 | 3 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zdobycie umiejętności wykorzystania poznanych technik oraz zagadnień związanych ze sztuką wizualną w pracy terapeutycznej.
Znajomość wybranych technik plastycznych i podstawowych zagadnień związanych ze sztuką wizualną w tym doświadczenia zdobyte w trakcie pierwszego semestru przedmiotu Warsztaty twórcze. Ponadto wymogiem uczestniczenia w zajęciach jest twórcze podejście do rozwiązywania problemów a także postawa nacechowana otwartością i zaangażowaniem w trakcie pracy zespołowej.
Wykaz zagadnień:
Omówienie programu oraz ustalenia wraz ze studentami zadań i planu pracy.
Nowe media w sztuce. Prezentacja i dyskusja na temat wybranych przykładów wideoartu, sztuki performance oraz wideoinstalacji.
Technologia na co dzień – realizacja krótkich ćwiczeń przy wykorzystaniu powszechnie dostępnych urządzeń takich jak aparat cyfrowy, dyktafon, kamera.
Książka artystyczna – Książka dotykiem czytana. Cykl warsztatów autorskich prowadzone przez wykładowcę we współpracy z placówką opiekującą się osobami niepełnosprawnymi.
Warsztaty twórcze - opracowywanie przez studentów autorskich scenariuszy zajęć arteterapeutycznych. Konsultacje z wykładowcą.
Warsztaty twórcze prowadzone przez studentów.
Ewaluacja zajęć.
Dyskusja
Prezentacja multimedialna
Ćwiczenia praktyczne
Projekt
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywne uczestnictwo na zajęciach:
- student jest przygotowany do bieżących zajęć: opracowuje zadany temat, czyta i analizuje proponowaną literaturę z zakresu sztuki a w szczególności arteterapii, wyszukuje samodzielnie w źródłach internetowych powiązanych z tematyką zajęć informacji, przygotowuje i przynosi odpowiednio dobrane do tematu materiały plastyczne w wielu przypadkach wskazane przez prowadzącego;
- student aktywnie uczestniczy w zajęciach: wykonuje prace plastyczne, współpracuje z grupą, wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć, dokonuje własnych osądów i interpretacji – wyciąga wnioski w trakcie pracy zespołowej, potrafi odnieść się do przykładów z historii sztuki dawnej i współczesnej a także działalności edukacyjnej innych osób, potrafi omówić zrealizowane prace plastyczne;
- student pracuje twórczo: szuka oryginalnych rozwiązań oraz innowacyjnych pomysłów, jest otwarty na koncepcje innych osób, potrafi zainspirować pracą innych osób tworząc przy tym własne koncepcje;
Skala ocen za aktywne uczestnictwo na zajęciach: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);
Przygotowanie i prezentacja projektu:
- student indywidualnie bądź w mniejszych grupach pracuje nad tematem zaproponowanym przez wykładowcę: w trakcie konsultacji przedstawia własne pomysły, szuka przełożenia ich na warsztaty o charakterze arteterapeutycznym, dobiera odpowiednie metody , techniki i materiały plastyczne, układa autorski scenariusz zajęć;
- student prezentuje przed grupą własny projekt: omawia cele i metody działania, przyjmuje opinie innych osób, potrafi wyciągnąć wnioski oraz zmodyfikować własny scenariusz.
Skala ocen za przygotowanie i prezentację projektu: ndst (0 pkt.), dostateczny (3,0 pkt.), dostateczny plus (3,5 pkt.), dobry (4,0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5,0 pkt.);
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z aktywnego uczestnictwa na zajęciach oraz przygotowania i prezentacji projektu.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna uzyskanych ocen.
Wita Szulc, Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Difin, Warszawa 2011.
Arteterapia w medycynie i edukacji, pod red. Wiesława Karolaka i Barbary Kaczorowskiej, Wyższa szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Łódź 2008.
Wiesław Karolak, Sztuka jako zabawa – zabawa jako sztuka, Wydawnictwo CODN, Warszawa 1998.
Eugeniusz Józefowski, Janina Florczykiewicz, Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego w przestrzeni sztuki, Wrocław 2015.
Edward Nęcka, Trening twórczości, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1998.
Warsztaty edukacji twórczej, pod red. Elżbiety Olinkiewicz i Ewy Repsch, Wydawnictwo Europa, Wrocław 2001.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 26-04-2020 11:05)