SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Statystyka opisowa |
Kod przedmiotu | 11.2-WZ-ZarzP-SO |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Zarządzanie |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z kolejnymi etapami badania statystycznego: ustalenie celu i metody badania, obserwacja, opracowanie i prezentacja graficzna materiału statystycznego oraz jego opis za pomocą odpowiednich miar.
Podstawy analizy matematycznej oraz ekonomii.
Wykład:
1. Rodzaje i cele badań statystycznych. Typy skal pomiarowych cech.
2. Różne struktury danych statystycznych i ich klasyfikacja. Sposoby zbierania danych. Klasyfikacja danych statystycznych, grupowanie materiału statystycznego i jego prezentacja w postaci szeregów statystycznych: szereg punktowy i rozdzielczy klasowy. Prezentacja graficzna materiału statystycznego: histogram, wykres słupkowy, kołowy , piramida populacyjna, wykres przebiegu, wykres pudełkowy.
3. Wybrane miary położenia: średnia arytmetyczna, geometryczna i harmoniczna. Dominanta. Kwartyle z próby danego rzędu. Dystrybuanta empiryczna.
4. Wybrane miary rozrzutu: rozstęp, wariancja, odchylenie standardowe i współczynnik zmienności.
5. Współczynniki asymetrii i koncentracji. Kurtoza z próby.
6. Zależność korelacyjna dwóch zmiennych mierzalnych. Wykres korelacyjny. Współczynnik korelacji liniowej Pearsona. Regresja liniowa. Korelacja rang Spearmana.
7. Współzależność cech niemierzalnych. Tablice kontyngencji. Współczynniki: Yule’a, Cramera oraz kontyngencji Pearsona.
8. Przyrosty. Indeksy indywidualne i zespołowe.
9. Szeregi czasowe. Badanie i prognozowanie tendencji rozwojowej w szeregu czasowym.
Ćwiczenia: Realizacja materiału przedstawionego na wykładzie w zakresie od punktu 1 do 9. Na ostatnich 2 godzinach zajęć przewidziane jest kolokwium sprawdzające.
Wykład problemowy oraz konwersatoryjny. Rozwiązywanie zadań z danymi rzeczywistymi z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi teoretycznych przedstawionych na wykładzie. Prezentacja danych, na liście zadań, za pomocą różnych wykresów graficznych wykonanych przy użyciu odpowiedniego oprogramowania.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Sprawdzenie przygotowania się do zajęć oraz ich aktywności na zajęciach.
2. Kolokwium i egzamin z zadaniami o zróżnicowanym stopniu trudności
1. Górecki T., Podstawy statystyki z przykładami w R, Wydawnictwo BTC, Legionowo 2011.
2. Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1998 87
3. Sobczyk M., Statystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
4. Zeliaś A., Metody statystyczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.
1. Koronacki J., Mielniczuk J., Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, WNT, Warszawa 2001.
2. Kot S., Jakubowski J., Sokołowski A., Statystyka. Podręcznik dla studiów ekonomicznych, Difin, 2007.
Zmodyfikowane przez dr Paweł Szudra (ostatnia modyfikacja: 27-04-2020 15:43)