SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka fizyki I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka fizyki I
Kod przedmiotu 13.2-WF-FizP-DF-I-S20
Wydział Wydział Fizyki i Astronomii
Kierunek Fizyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach nauczycielska
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki fizyki związanej z nauczaniem w szkole podstawowej.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego oraz psychologiczno- pedagogicznego

Zakres tematyczny

  1. Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej. Program nauczania fizyki w szkole podstawowej wraz z integracją wewnątrz- i międzyprzedmiotową (D.1.W1., D.1.W2., D.1.W3., D.1.U1.).

  2. Warsztat pracy nauczyciela. Potrzeba wszechstronnego i nieustannego rozwoju (D.1.W4., D.1.W14.).

  3. Bank metod i technik nauczania w tym opartych na doświadczeniu i eksperymentowaniu (D.1.W6., D.1.W9., D.1.U3., D.1.U7., D.1.K3., C.U6).

  4. Narzędzia diagnostyczne. Zasady tworzenia, wykorzystanie otrzymanych informacji. ( D.1.U8., D.1.U9., D.1.U11.)

  5. Alternatywne dla oceniania sposoby komunikacji zwrotnej niezbędne w procesie uczenia się ((D.1.W10., D.1.W11., D.1.U8., D.1.U10., D.1.K7.)

  6. Indywidualizacja procesu nauczania w grupie klasowej we współpracy ze środowiskiem szkolnym. (D.1.W7., D.1.W12., D.1.U4., D.1.U6., D.1.K1., C.W6).

  7. Praca w małej grupie (D.1.W13., D.1.U7., D.1.K6., D.1.K5).

  8. Dobór pomocy dydaktycznych i podręczników szkolnych. (D.1.W7., D.1.W8.).

  9. Tworzenie przestrzeni do uczenia się. Kompetencje kluczowe (D.1.W15., D.1.U5., D.1.K8.)

Metody kształcenia

Praca w małej grupie, praca z tekstem, dyskusja, esej

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • aktywność na zajęciach: 10 punktów

  • udział w dyskusji, esej: 15 punktów

  • test: 5 punktów

Literatura podstawowa

[1] Program nauczania fizyki w szkole podstawowej.

[2] Dydaktyka fizyki, zagadnienia ogólne. Marian Głowacki

[3] Dydaktyka fizyki, zagadnienia wybrane. Jadwiga Salach

[4] Poradnik nauczyciela. pod red. Barbary Sagnowskiej

Literatura uzupełniająca

[1] Rozporządzenie MEN - podstawa programowa dla szkoły podstawowej

[2] Wewnątrzszkolne przepisy prawa oświatowego: Statut

[3] Nauczanie według planu daltońskiego. Helen Parkhurst

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Piotr Lubiński, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-06-2020 13:23)