SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka fizyki II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka fizyki II
Kod przedmiotu 13.2-WF-FizP-DF-II- 20
Wydział Wydział Fizyki i Astronomii
Kierunek Fizyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach nauczycielska
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Waldemar Grabowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki fizyki w nauczaniu w szkole ponadpodstawowej.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego, jak również z zakresu wiedzy ogólnej z fizyki.

Zakres tematyczny

  1. Ramowy plan kształcenia fizyki w szkole ponadpodstawowej. Wykazanie różnic między nauczaniem na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Struktura i znaczenie egzaminu maturalnego z fizyki. (C.W6., D.1.W2., D.1.U1., D.1.K1., D.1.W15, D.1.K9.)

  2. Warsztat pracy nauczyciela - kształtowanie umiejętności efektywnego dysponowania czasem oraz konieczności stałego samodoskonalenia.(D.1.W14.)

  3. Planowanie pracy dydaktycznej z uwzględnieniem umiejętności tworzenia scenariuszy i konspektów zajęć. (C.W3., D.1.W2., D.1.W3.)

  4. Kształtowanie kompetencji kluczowych w rozwoju oraz codziennej pracy nauczyciela fizyki. (C.W2, C.W3., .D.1.W6., D.1.W9., D.1.U3., D.1.U7., D.1.K3.)

  5. Ewaluacja procesu kształcenia. Analiza oraz ocena własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej. (D.1.W14. )

  6. Umiejętność efektywnej pracy nad wielopłaszczyznowym rozwojem ucznia. Z uwzględnieniem indywidualizacją procesu nauczania. (C.W5., D.1.W6., D.1.W7., D.1.K1.)

  7. Poznawanie oraz rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów. Kształtowanie umiejętności dostosowywania podejmowanych działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia. Wyrównywanie szans edukacyjnych. Planowanie pracy ucznia zdolnego. (C.W5., D.1.W6.)

  8. Kształtowanie wśród uczniów pozytywnego stosunku do nauki oraz dbanie o rozwój ich zainteresowań poznawczych w nauce fizyki. (D.1.W7., D.1.W15.)

  9. Dbanie o rozwój indywidualizacji procesu kształcenia. Umiejętność efektywnego zainteresowania nauką fizyki wśród uczniów szkoły ponadpodstawowej z uwzględnieniem Rozwijanie aktywności i samodzielności poznawczej uczniów szkoły podstawowej oraz kształtowanie nawyków systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z zasobów Internetu. (D.1.W15., D.1.U7., D.1.K7. , D.1.K8.)

  10. Rozwijanie umiejętności poznawczych poprzez planowanie i wykonywanie doświadczeń. Wykorzystanie analizy błędów pomiarowych. (D.1.W5., D.1.W6.)

  11. Umiejętność zastosowania technologii informacyjnej w codziennej pracy nauczyciela. (D.1.W9., D.1.K4.)

  12. Współpraca nauczyciela z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczniów i środowiskiem szkolnym oraz pozaszkolnym. (D.1.W4., D.1.U6., D.1.K2.)

Metody kształcenia

Pogadanka, dyskusja, metoda problemowa, ćwiczenia praktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

- aktywność na zajęciach: 10 punktów

- udział w dyskusji: 5 punktów

- przygotowanie scenariusza i konspektu przykładowych zajęć: 10 punktów

- test wiedzy: 5 punktów

Literatura podstawowa

[1] Program nauczania fizyki w szkole ponadpodstawowej.

[2] Dydaktyka fizyki, zagadnienia ogólne. Marian Głowacki

[3] Dydaktyka fizyki, zagadnienia wybrane. Jadwiga Salach

[4] Poradnik nauczyciela. pod red. Barbary Sagnowskiej

[5] G. Białkowski, Cele nauczania a program i system nauczania fizyki, [w:] Problemy dydaktyki fizyki, red. A. Krajna, L. Ryk, K. Sujak-Lesz, Wyd. Atut, Czeszow-Wrocław 2013, s. 299-308.

[6] Metodyka nauczania fizyki w szkole średniej, red. K. Badziąg, PZWS, Warszawa 1973.

Literatura uzupełniająca

[1] Podręczniki i zbiory zadań do nauczania fizyki w szkole ponadpodstawowej.

[2] Rozporządzenie MEN - podstawa programowa dla szkoły ponadpodstawowej.

[3] Rozporządzenie MEN w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu maturalnego.

[4] Czasopisma dydaktyczne.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Piotr Lubiński, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-06-2020 23:55)