SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami
Kod przedmiotu 05.0-WF-FizP-PUSP-S20
Wydział Wydział Fizyki i Astronomii
Kierunek Fizyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach nauczycielska
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi kształcenia i wychowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie inkluzyjnym. Ukazanie studentom konieczności zindywidualizowanego oraz kreatywnego podejścia do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zapewnienia im wsparcia w zakresie społecznego funkcjonowania w grupie oraz najistotniejszych zasad współpracy z ich rodzinami.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej (szczególnie w obszarze dydaktyki), podstawy wiedzy z zakresu zaburzeń rozwoju psychoruchowego dzieci i młodzieży.

Zakres tematyczny

Ćwiczenia: 

  1. Podstawowe pojęcia i kierunki rozwoju pedagogiki specjalnej (B.2.W4., B.2.W5., B.2.U6.).
  2. Definicja, charakterystyka i klasyfikacja specjalnych potrzeb edukacyjnych (B.2.W3., B.2.W6., B.2.U6.).
  3. Zasady i formy udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (B.2.W.4., B.2.U1., B.2.K1.).
  4. Dokumentacja ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: orzeczenie/opinia, IPET, formularz diagnozy funkcjonalnej (B.2.W3., B.2.W5., B.2.U6.).
  5. Indywidualizacja – konieczność dostosowania treści, metod, środków, organizacji nauczania do możliwości indywidualnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (B.2.W4., B.2.U1., B.2.K1.).
  6. Planowanie i realizacja zajęć edukacyjnych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - podstawy dydaktyczno-metodyczne (B.2.W5., B.2.W6., B.2.U1.).
  7. Ocenianie osiągnięć dydaktycznych i społecznych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (B.2.W6., B.2.U7., B.2.K1.).
  8. Integracja społeczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w grupie rówieśniczej - możliwości wsparcia (B.2.W4., B.2.W5., B.2.K2.).
  9. Współpraca z rodzicami ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (B.2.W.3., B.2.U4, B.2.K1.). 

Metody kształcenia

Ćwiczenia:

Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych, praca z tekstem. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Udział w zajęciach, aktywność w trakcie zajęć, przygotowanie i prezentacja projektu grupowego.

Literatura podstawowa

  1. Deutsch Smith D., Pedagogika specjalna; podręcznik akademicki, T. 1 i 2, Warszawa 2009. 
  2. Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań, 2001.
  3. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 2001.

Akty prawne:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591,  z 2018 r. poz. 1647 oraz z 2019 r. poz. 323);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r., poz. 199 oraz z 2017 r., poz. 1647);

Literatura uzupełniająca

  1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  2. Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.
  3. Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków 2017.
  4. Sipowicz K., Pietras T., Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej), Wrocław 2017.

Akty prawne:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 oraz z 2018 r. poz. 1485);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r.  w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 373);

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 28-10-2020 16:32)