SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Śródroczna praktyka wychowawcza I - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Śródroczna praktyka wychowawcza I
Kod przedmiotu 13.2-WF-FizP-ŚPW-I-S20
Wydział Wydział Fizyki i Astronomii
Kierunek Fizyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach nauczycielska
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela. Zapoznanie się ze specyfiką szkoły podstawowej a w szczególności z organizacją pracy dydaktycznej i wychowawczej oraz dokumentacją szkolną.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego i praktycznego.

Zakres tematyczny

  1. Zapoznanie się z dokumentacją i obiegiem dokumentów w szkole w tym z zasadami posługiwania się e-dziennikiem z uwzględnieniem przepisów RODO i bezpieczeństwa danych w internecie (B.3.W1).

  2. Zapoznanie się z dokumentacją szkolną (B.3.W2):

  • statut szkoły z załącznikami;

  • regulaminy wewnętrzne;

  • teczka nauczyciela.

  1. Obserwowanie działań podejmowanych przez nauczyciela w czasie prowadzenia lekcji a w szczególności (D.2.W1., D.2.W2.):

  • zapewnienia bezpieczeństwa w tym bezpieczeństwa emocjonalnego ucznia (B.3.W3);

  • aktywizowania i motywowania uczniów;

  • monitorowania i oceniania postępów pracy ucznia w czasie lekcji, wskazywanie sposobów uczenia się;

  • posługiwania się językiem i obrazem w komunikowaniu się z uczniem;

  • indywidualizowaniem zadań z uwzględnieniem możliwości i potrzeb ucznia;

  • prowadzeniu dokumentacji przez nauczyciela.

  1. Współdziałanie z nauczycielem-opiekunem w (D.2.K1., B.3.K1.):

  • planowaniu lekcji z uwzględnieniem wszystkich jej ogniwów;

  • doborze form i metod pracy adekwatnych do zakładanych celów, realizowanych treści, umiejętności wstępnych uczniów i możliwości technicznych pracowni;

  • zapewnieniu bezpieczeństwa i komfortu pracy na lekcji ze szczególnym uwzględnieniem obowiązujących w klasie zasad pracy;

  • monitorowaniu i ocenianiu postępów pracy ucznia.

  1. Pełnienie roli nauczyciela poprzez (D.2.U2.):

  • planowanie i realizowanie lekcji w tym lekcji wychowawczych według zaakceptowanego planu (B.3.U5.);

  • stosowaniu wybranych form i metod pracy z uczniem i zespołem klasowym;

  • monitorowaniem i ocenianiem postępów pracy ucznia;

  • zapewnienie bezpiecznej i komfortowej pracy ucznia podczas lekcji.

  1. Ewaluacja działań poprzez (B.3.U1., B.3.U2., B.3.U3., B.3.U6.):

  • prowadzenie Dziennika Praktyk;

  • dogłębnej analizie i interpretacji działań podejmowanych i obserwowanych.

Praktyka trwa 2 tygodnie i realizowana jest we wrześniu w szkole podstawowej.

Metody kształcenia

Konsultacje: dyskusja. Działania praktyczne w szkole.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • aktywność na zajęciach: 3 punkty

  • merytoryczna ocena Dziennika Praktyk poświadczonego przez Dyrektora szkoły: 15 punktów

  • opinia i ocena nauczyciela-opiekuna: 12 punktów

Dziennik Praktyk zawiera:

  • scenariusze prowadzonych zajęć wraz z ich ewaluacją;

  • kwestionariusze obserwowanych lekcji z ich analizą;

Literatura podstawowa

[1] Rozporządzenie MEN - podstawa programowa dla szkoły podstawowej

[2]Wewnątrzszkolne przepisy prawa oświatowego: Statut

[3] Program nauczania fizyki w szkole podstawowej (w zależności od szkoły).

[4] Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy. pod red. Grzegorza Mazurkiewiczna

[5] Jak modelować zachowania uczniów i zarządzać klasą. Paul Dix

[6] Specjalne potrzeby edukacyjne. Jenny Thompson

Literatura uzupełniająca

[1] Nowa psychologia sukcesu. C. Dweck

[2] ORE, Uczeń ze SPE

[3] Kod zachowania. Jessica Minahan Nancy Rappaport

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Piotr Lubiński, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-06-2020 23:37)