SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodologia badań psychologicznych ze statystyką I |
Kod przedmiotu | 14.0-WP-PSChM-MBPzS1 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Uzyskanie przez studenta biernej [czytanie ze zrozumieniem tekstów naukowych, krytyczna ocena prac naukowych, rozpoznanie sytuacji wymagającej konsultacji metodologicznej (metodolog, psychometra, statystyk)] i czynnej [samodzielne przeprowadzenie badań psychologicznych, replikacja badań innych badaczy, przestrzeganie zasad etycznych] znajomości metodologii badań psychologicznych. W szczególności przygotowanie studentów do samodzielnego zaplanowania badań psychologicznych z uwzględnieniem możliwości zastosowania różnych statystyk w fazie analizy danych, w tym formułowanie problemów/hipotez badawczych, wybór modelu badań, operacjonalizacja zmiennych, dobór próby z populacji, opracowanie procedury badań, dobór narzędzi statystycznych, samodzielne wykonanie analizy uzyskanych danych przy użyciu dostępnych pakietów statystycznych oraz interpretacja i wyciągnięcie wniosków z przeprowadzonych analiz.
Zakłada się, że student ma ogólną wiedzę psychologiczną nabytą w ramach I roku studiów.
Status metodologiczny psychologii jako nauki. Modele poznania naukowego: indukcyjny i dedukcyjny. Specyfika podejścia ilościowego i jakościowego w badaniach społecznych: różnice i wynikające stąd konsekwencje odnośnie wyboru metod badania i sposobu opracowania zgromadzonych danych. Formułowanie problemu badawczego w oparciu o znajomość aktualnego stanu wiedzy w danej dziedzinie. Rodzaje problemów/hipotez badawczych i ich testowanie. Procedura badawcza eksperymentalna i korelacyjna – związane z nimi możliwości interpretacyjne. Rodzaje zmiennych i ich operacjonalizacja. Dobór próby z populacji. Dobór adekwatnych metod gromadzenia danych ze źródeł pierwotnych. Statystyki opisowe. Standaryzacja zmiennych i skale normalizacyjne. Współczynniki korelacji parametryczne i nieparametryczne. Regresja liniowa. Wnioskowanie przyczynowo-skutkowe. Statystyka indukcyjna. Estymacja parametrów w populacji. Prawo wielkich liczb i centralne twierdzenie graniczne. Błąd I i II rodzaju w procesie wnioskowania statystycznego. Moc testu. Ustalanie wymaganej liczebności próby w przypadku estymacji średniej, proporcji/procentu i współczynnika korelacji w populacji.
Wykład prowadzony w formie interakcyjnej (zadawanie pytań w trakcie wykładu) wspomagany prezentacją multimedialną i egzemplifikacją za pomocą programów statystycznych SPSS, STATISTICA, Mplus, R, G*Power
Laboratorium jest realizowane na bazie pakietu statystycznego SPSS (IBM Statistics) lub równoważnego w sali komputerowej. Studenci mają możliwość zainstalowania pakietu statystycznego SPSS (lub równoważnego) na swoim komputerze.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Test egzaminacyjny z progami punktowymi:
0-59% - niedostateczny
60-68% - dostateczny
69-76% - dostateczny plus,
77-84% - dobry,
85-92% - dobry plus,
93-100% - bardzo dobry.
W przypadku niemożliwości przeprowadzenia egzaminu w formie testowej z przyczyn niezależnych od egzaminatora lub niemożności zapewnienia jednoznacznie samodzielnej pracy studenta przeprowadza się egzamin ustny.
Ocenę końcową ustala się na podstawie średniej arytmetycznej oceny z wykładu i laboratorium, zgodnie z zasadą:
od 2,50 do 3,24 - dostateczny
od 3,25 do 3,74 - dostateczny plus,
od 3,75 do 4,24 - dobry,
od 4,25 do 4,74 - dobry plus,
od 4,75 - bardzo dobry.
Przy ustalaniu oceny końcowej pod uwagę bierze się także oceny negatywne uzyskane w toku procesu egzaminowania/zaliczania zajęć wchodzących w skład przedmiotu.
Literatura podstawowa
1. Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Przewodnik po metodologii i statystyce. Lublin: Wydawnictwo KUL.
2. Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
3. Bedyńska, S., Brzezicka, A. (2007 i nowsze wydania). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii. Warszawa: Academica SWPS.
4. Wieczorkowska, G., Kochański, P., Eljaszuk, M. (2003). Statystyka: Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar
5. Ferguson, G.A., Takane Y. (1999). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN.
6. Sawiński, Z., Sztabiński, P., Sztabiński, F. (2000). Podręcznik ankietera. Warszawa: IFIS PAN.
7. Churchill, G.A. (2002 lub późniejsze). Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne. PWN.
1. Górniak J., Wachnicki J. (2000). SPSS for Windows. Pierwsze kroki w analizie danych. Kraków: SPSS Polska.
2. Pavkov, T.W., Pierce, K. A. (2005). Do biegu, gotowi - start! Wprowadzenie do SPSS dla Windows. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
3. Mynarski, S. (2000). Praktyczne metody analizy danych rynkowych i marketingowych. Kraków: Zakamycze.
4. Stanisz, A. (2007). Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. Tom 1-3. Wydawca: StatSoft Polska, Kraków.
5. Kaczmarczyk, S. (1999 i nowsze). Badania marketingowe: metody i techniki. Warszawa: PWE.
Zmodyfikowane przez dr hab. Oleg Gorbaniuk, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 06-05-2020 15:16)