SylabUZ
Course name | Ethics in Science |
Course ID | 08.1-WH-F-EN-2-S16 |
Faculty | Faculty of Humanities |
Field of study | philosophy |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 4 |
Available in specialities | Ethics in public life |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Seminar | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Studenci w trakcie zajęć nabywają wiedzy na temat usytuowania nauki w kulturze ogólnoludzkiej oraz o mechanizmach kontroli społecznej życia naukowego. Nabywają także kompetencji w kwestiach dotyczących przeciwdziałania patologiom w życiu akademickim.
Studenci powinni znać podstawy metodologii nauki oraz teorii i historii kultury, a także znać podstawową terminologię z zakresu etyki.
1. Etyka jako nauka a etyka w nauce. 2. Naukowiec jako przedstawiciel elity intelektualnej. Prestiż społeczny nauki i naukowców. 3. Nauka jako źródło kultury (Elzenberg, Twardowski, Ajdukiewicz, Kotarbiński). 4. Etyka zawodowa – deontologia zawodowa. 5. Kodeksy etyki zawodowej. 6. Etyka zawodowa w nauce – rys historyczny. 7. Kodeksy etyczne dla naukowców. 8. Polityka naukowa. Granice wolności nauki.. 9. Patologie życia naukowego. 10-14. Ocena moralna wybranych przykładów patologii życia akademickiego w Polsce. 15. Regulacyjny charakter etyki. Sankcje moralne w nauce.
symulacja, metoda projektu, metoda przypadków, dyskusja panelowa.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Warunkiem dopuszczenia do kolokwium jest systematyczne uczestnictwo w zajęciach oraz samodzielne przeprowadzenie w trakcie zajęć analizy konkretnego przypadku patologii życia naukowego. Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową oceny z ćwiczeń oraz z końcowego kolokwium pisemnego.
Modified by prof. dr hab. Stefan Konstańczak (last modification: 29-06-2020 15:17)