SylabUZ

Generate PDF for this page

Ethics in Science - course description

General information
Course name Ethics in Science
Course ID 08.1-WH-F-EN-2-S16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study philosophy
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 4
Available in specialities Ethics in public life
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Stefan Konstańczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Seminar 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Studenci w trakcie zajęć nabywają wiedzy na temat usytuowania nauki w kulturze ogólnoludzkiej oraz o mechanizmach kontroli społecznej życia naukowego. Nabywają także kompetencji w kwestiach dotyczących przeciwdziałania patologiom w życiu akademickim.

Prerequisites

Studenci powinni znać podstawy metodologii nauki oraz teorii i historii kultury, a także znać podstawową terminologię z zakresu etyki.

Scope

1. Etyka jako nauka a etyka w nauce. 2. Naukowiec jako przedstawiciel elity intelektualnej. Prestiż społeczny nauki i naukowców. 3. Nauka jako źródło kultury (Elzenberg, Twardowski, Ajdukiewicz, Kotarbiński). 4. Etyka zawodowa – deontologia zawodowa. 5. Kodeksy etyki zawodowej. 6. Etyka zawodowa w nauce – rys historyczny. 7. Kodeksy etyczne dla naukowców. 8. Polityka naukowa. Granice wolności nauki.. 9. Patologie życia naukowego. 10-14. Ocena moralna wybranych przykładów patologii życia akademickiego w Polsce. 15. Regulacyjny charakter etyki. Sankcje moralne w nauce. 

Teaching methods

symulacja, metoda projektu, metoda przypadków, dyskusja panelowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem dopuszczenia do kolokwium jest systematyczne uczestnictwo w zajęciach oraz samodzielne przeprowadzenie w trakcie zajęć analizy konkretnego przypadku patologii życia naukowego. Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową oceny z ćwiczeń oraz z końcowego kolokwium pisemnego.

Recommended reading

  1. T. Czeżowski, O rzetelności, obiektywności i bezstronności w badaniach naukowych, [w:] Pisma  z etyki i teorii wartości. Wrocław 1989, s. 225-226.
  2. Etyka w środowisku naukowym, pod red. J. Zielińskiego i L. Tyszkiewicza, PAN, Warszawa 1994.
  3. Kodeks Etyki Pracownika Naukowego, Komisja do spraw Etyki w Nauce, Warszawa 2012 - http://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2014_02/2ae2188ff8670eed98ede50de1e9007f.pdf.
  4. Patologia i terapia życia naukowego, pod red. J. Goćkowskiego, P. Kisiela, Universitas, Kraków 1994.
  5. A. Gromkowska-Melosik Ściągi, plagiaty, fałszywe dyplomy, GWP. Gdańsk 2007.

Further reading

  1. S. Konstańczak, Plagiat jako wyraz moralnej patologii w środowisku akademickim, „Dialog Akademicki” 2005, nr 13.
  2. A. Schopenhauer, O uczoności i uczonych, „Znak” 1992. Nr 6.

Notes


Modified by prof. dr hab. Stefan Konstańczak (last modification: 29-06-2020 15:17)