SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia filozofii starożytnej |
Kod przedmiotu | 08.1-WH-FP-HFS-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filozofia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Zasadniczym celem zajęć jest analiza poglądów filozofów starożytnych, a w tym obszarze historii filozofii realizowane są cele szczegółowe, tj.: zapoznanie z terminologią filozoficzną epoki, z rozwojem myśli filozoficznej i głównymi jego etapami, ze związkami między filozofią a kulturowym kontekstem epoki, z różnymi interpretacjami myśli starożytnej. Dodatkowym celem jest wyrobienie umiejętności porównywania różnych systemów filozoficznych i opisywania ich.
brak
Wykład obejmuje filozofię europejskiego kręgu kulturowego, od początków myśli greckiej do filozofii epoki hellenistycznej z wyłączeniem filozofii chrześcijańskiej, która omawiana jest w wykładzie historii filozofii średniowiecznej. Akcentowana jest problematyka z zakresu ontologii i antropologii filozoficznej, a także zagadnienie wzajemnych zależności między różnymi dziedzinami filozofii (ontologią, epistemologią, antropologią filozoficzną, etyką). Podczas wykładów zaprezentowane są treści ogólne i syntetyczne, podczas ćwiczeń przedmiotem analiz są poszczególne teksty filozoficzne.
różne formy wykładu (informacyjny, problemowy, konwersatoryjny, syntetyczny), różne formy pracy nad tekstem (zastosowanie metody genetycznej, interpretacja, dyskusja nad tekstem)
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia (zaliczenie): uczestnictwo w zajęciach, aktywny udział w dyskusjach i wykazanie się w nich znajomością lektur i umiejętnością argumentacji, wykazanie się przygotowaniem i znajomością lektur w formie pisemnych kolokwiów; końcowy test z progami punktowymi.
Wykład (ocena): egzamin ustny.
A. Krokiewicz, Zarys filozofii greckiej (różne wydania).
G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. I-V, Lublin 1994 i in.
G. Reale, Myśl starożytna (dwa wydania).
S. Swieżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000.
W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. I (kilkanaście wydań).
Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 11-12-2020 01:43)