SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia relacji nauka a religia |
Kod przedmiotu | 08.1-WH-FN-HRNR-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filozofia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Filozofia a nauka |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zaznajomienie studentów z chronologicznie oraz problemowo uporządkowanym obrazem relacji między nauką a religią (teizmem chrześcijańskim) w cywilizacji europejskiej od starożytności do czasów współczesnych.
Brak.
1) Istota metody naukowej a problemy odróżniania nauki od nienauki, w tym od religii; 2) Problem wartości badań nad przyrodą z punktu widzenia Starego i Nowego Testatmentu oraz stosunek pierwszych chrześcijańskich apologetów i egzegetów wobec nauki pogańskiej; 3) Teologia i nauki przyrodnicze w uniwersytetach średniowiecznych; 4) Teistyczna doktryna o stworzeniu a rewolucja naukowa XVI-XVII w., w tym: sprawa Kopernika; sprawa Galileusza; religijne aspekty nauki uczonych z Royal Society; 5) Oświeceniowe krytyczne badania nad Biblią; 6) Darwinizm a religia: problem pochodzenia życia i człowieka; rola teorii Darwina w ugruntowaniu naturalizmu w nauce; 7) Fizyka współczesna a teizm: fizyka kwantowa a dualizm duszy i ciała; Wielki Wybuch a Stworzenie; koncepcje wieloświata i zasady antropiczne a teistyczne wyjaśnienie racjonalnego uporządkowania przyrody.
Pogadanka, prelekcja, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, pokaz z zastosowaniem technologii multimedialnych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Obecność i aktywność na zajęcia, prezentacja multimedialna, test wyboru.
Wybrane fragmenty:
Barbour Ian G., Issues in Science and Religion, New York – Hagerstone – San Francisco – London 1971.
Bauman M. (ed.), Man and Creation: Perspectives on Science and Theology, Hillsdale 1993.
Brooke J. H., Science and Religion: Some Historical Perspectives, Cambridge University Press, Cambridge 1999.
Dawkins Richard, The God Delusion, Bantam Press, London 2006.
Drees Willem, Religion, Science and Naturalism, Cambridge University Press, Cambridge 1996.
Greyson Bruce, Near-death experiences and spirituality, „Zygon”, vol. 41, no. 2 June 2006, s. 393-414.
Hawking Stephen, Mlodinov Leonard, The Grand Design, Bantam Books, New York 2010.
Lewis Clive Staples, Miracles: A Preliminary Stud, Geoffrey Bles, London 1947.
Lindberg D. C. and Numbers R. L., God and Nature. Historical essays on the Encounter between Christianity and Science, Berkeley – Los Angeles – London 1986.
Plantinga Alvin, Daniel Dennett, Science and Religion, Oxford 2010.
Plantinga Alvin, Where the Conflict Really Lies: Science, Religion, and Naturalism, Oxford 2011.
Polkinghorne J., Exploring Reality. The Interwining of Science and Religion, New Haven and London 2005.
Russell R. J., Murphy N., Peacocke A. (eds.), Chaos and Complexity, Vatican – Berkeley 1995.
Russell R. J., Stoeger W.R. S.J. and Ayala F. J. (eds), Evolutionary and Molecular Biology, Vatican – Berkeley 1998.
Sauders N., Divine Action and Modern Science, Cambridge 2002.
van Lommel Pim, et al., Near-death experience in survivors of cardiac arrest: a prospective study in the Netherlands, „The Lancet” 2001, vol. 358, December 15, s. 2039-2045.
Życiński Józef, God and Evolution: Fundamental Questions of Christian Evolutionism, The Catholic University of America Press, 2006.
Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 15-06-2020 22:13)