SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka pedagogiczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka pedagogiczna
Kod przedmiotu 05.1-WH-WHSDD-PP-Pra-S14_pNadGenN14J7
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia germańska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem praktyki jest zdobycie doświadczenia związanego z pracą  wychowawczą nauczyciela - wychowawcy w szkole ponadpodstawowej i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu przygotowania psychologiczno-pedagogicznego z rzeczywistością edukacyjną

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Poznanie zadań wychowawczo-opiekuńczych realizowanych w szkole ponadpodstawowej

Poznanie sposobu funkcjonowania oraz organizacji pracy wychowawczej w szkole ponadpodstawowej

Poznanie rodzajów dokumentacji działalności opiekuńczo-wychowawczej realizowanej w szkole ponadpodstawowej

Poznanie obowiązujących w szkole zasad zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole i poza nią

Prowadzenie obserwacji pracy wychowawczej w szkole ponadpodstawowej

Analizowanie interakcji nauczyciela- wychowawcy z uczniami w szkole ponadpodstawowej

Analizowanie sposobu planowanie i prowadzenia zajęć wychowawczych w szkole ponadpodstawowej 

Obserwowanie metod i form pracy wychowawczej wykorzystywanych przez nauczyciela wychowawcę w szkole ponadpodstawowej

Opracowanie i przeprowadzenie pod opieką nauczyciela-wychowawcy serię lekcji wychowawczych w szkole ponadpodstawowej

Zapoznanie się z literaturą dotyczącą procesu wychowawczego. 

Metody kształcenia

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Uzyskanie pozytywnej oceny wystawionej przez opiekuna praktyki w placówce oświatowej

Literatura podstawowa

  1. Nauczyciele - rodzicom : spotkania z rodzicami prowadzone metodą warsztatową w szkole podstawowej : scenariusze spotkań z celami i przykładami ćwiczeń, ankietami, zagadnieniami do przemyślenia i przedyskutowania / Iwona Fechner-Sędzicka, Ewa Lachowska-Żarska. - Toruń : "Bea-Bleja, 2002
  2. Odwaga cywilna a przemoc w szkole : scenariusze godzin wychowawczych / Karl E. Dambach ; przekł. Olga i Wojciech Kubińscy. - Wyd. 1 w jęz. pol. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008
  3. Wychowanie w praktyce szkolnej : scenariusze godzin wychowawczych dla klas IV-VI szkoły podstawowej / redakcja naukowa Teresa Zubrzycka-Maciąg. - Warszawa : Difin, 2016.
  4. Między nami : scenariusze lekcji wychowawczych : szkoła podstawowa / Jolanta Bąk, Elżbieta Wiewióra-Pyka. - Kraków : "Rubikon", cop. 2004.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-06-2020 06:38)