SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wybrane zagadnienia filozofii niemieckiej |
Kod przedmiotu | 08.1-WH-FGP-ZFN-K-S14_pNadGenG9X68 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | niemiecki |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Głównymi celami przedmiotu są: 1) Uzupełnienie i usystematyzowanie pozyskanej do tej pory wiedzy studentów z zakresu filozofii niemieckiej, 2) rozbudowanie kompetencji w zakresie języka niemieckiego, 3) rozwój umiejętności rozumienia i wypowiadania się na tematy szersze, stanowiące fundament filozofii, jak natura świata i człowieka, 4) rozwijanie umiejętności samodzielnego myślenia i głębszej analizy problemów.
Brak
Praca na zajęciach i poza nimi odbywa się na bazie dokonanego przez nauczyciela wyboru niemieckojęzycznych tekstów lub ich fragmentów, których autorami są szeroko pojęci myśliciele należący do obszaru kultury krajów niemieckiego obszaru językowego. Teksty obejmują materiał kilku okresów i są tak dobrane, aby poruszać ważne problemy lub dotyczyć kluczowych kategorii filozofii niemieckiej. Integracja wiedzy i umiejętności zdobytych na innych zajęciach, jak historia literatury niemieckiej, historia krajów niemieckojęzycznych, realioznawstwo i in., umożliwia lepsze zrozumienie poszczególnych etapów rozwoju kultury niemieckiej i kultury Europy. Analiza tekstów oraz dyskusja nad nimi umożliwia nie tylko rozszerzenie słownictwa, ale w szerszym sensie rozwój umiejętności posługiwania się językiem niemieckim.
Dyskusja, klasyczna metoda problemowa, analiza i interpretacja tekstu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywna, merytoryczna postawa na zajęciach polegająca na dobrym terminowym przygotowaniu tekstów, prezentacji własnych opinii i udziale w dyskusjach. W razie trudności z wystawieniem oceny (np. przy ograniczonym udziale w dyskusjach) konieczne może być kolokwium sprawdzające znajomość tekstów.
Ustalany dla poszczególnych grup wybór krótkich tekstów myślicieli języka niemieckiego.
Röd, Wolfgang: Der Weg der Philosophie: Von den Anfängen bis ins 20. Jahrhundert, 2 Bände München 2000. (fragmenty)
Rosenberg, Jay F.: Philosophieren. Ein Handbuch für Anfänger, Frankfurt am Main 2002. (fragmenty)
Russel, Bertrand: Philosophie des Abendlandes: Ihr Zusammenhang mit der politischen und sozialen Entwicklung, München 2004. (fragmenty)
Damschen, Gregor/Schönecker, Dieter: Selbst philosophieren. Ein Methodenbuch, 2., durchgesehene und überarb. Aufl., Berlin-Boston 2013. (fragmenty)
Bochenski, Joseph: Wege zum Philosophischen Denken, 3. Aufl., Freiburg 1995.
Detel, Wolfgang: Grundkurs Philosophie, Band 1-5, Stuttgart 2007.
Helferich, Christoph: Geschichte der Philosophie. Von den Anfängen bis zur Gegenwart, 3. Aufl., Stuttgart 2001.
Höffe, Otfried: Kleine Geschichte der Philosophie, München 2008.
Metzler Philosophen Lexikon. Von den Vorsokratikern bis zu den Neuen Philosophen, hrsg. v. Lutz, Bernd, Stuttgart 2003.
Nida-Rümelin, Julian (Hrsg.): Philosophie der Gegenwart in Einzeldarstellungen: Von Adorno bis von Wright, Stuttgart 1999.
Regenbogen, Arnim / Meyer, Uwe (Hrsg.): Wörterbuch der philosophischen Begriffe, Hamburg 1998.
Ruffing, Reiner: Einführung in die Geschichte der Philosophie, München 2006.
Sandkühler, Hans Jörg (Hrgs.): Enzyklopädie Philosophie, 2 Bände, Hamburg 2002.
Volpi, Franco / Nida-Rümelin, Julian (Hrsg.): Lexikon philosophischer Werke, Stuttgart 1988.
Zmodyfikowane przez dr Piotr Krycki (ostatnia modyfikacja: 02-06-2020 18:18)