SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wstęp do badań |
Kod przedmiotu | 08.9-WH-HP-WDB-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Historia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Przedmiot ma za zadanie zapoznanie z miejscem i znaczeniem humanistyki w systemie nauk oraz jej specyfiką przedmiotową i metodologiczną, z podstawowymi dyrektywami teoretycznymi i metodologicznymi, metodami badań humanistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem praktyk historycznych, podstawami teorii źródła historycznego, współczesnymi koncepcjami humanistycznymi; uświadomienie związków między badaniami humanistycznymi i stanowiskami z nich wypływającymi a życiem społecznym.
brak
1) Humanistyka jako przedmiot i podmiot nauczania uniwersyteckiego i jako nauka. 2) Science a study – miejsce humanistyki w systemie nauk na przykładzie historii. 3) Tworzenie narracyjnego obrazu przeszłości. 4) Na czym polega obiektywizm badacza? 5) Badacz jako współtwórca kultury. 6) Artystyczne formy wypowiedzi na temat humanistyki. 7) Elementy teorii źródła historycznego. 8) Jak wykorzystywać źródła historyczne? 9) Metody pracy badacza. 10) Argumentacja, wyjaśnianie i retoryka w warsztacie naukowym badacza. 11) Logika i gramatyka w narracji naukowej. 12) Narzędzia konstruowania narracji naukowej. 13) Zasady konstruowania narracji naukowej. 14) Ideologia i etyce w pracy badacza.
Dyskusja, dyskusja punktowana, praca z tekstem źródłowym, rozmowa nauczająca, studium przypadku
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie testu końcowego, zaliczenie dwóch krótkich prac pisemnych (streszczenia tekstów naukowych) oraz uzyskanie minimum 4 pkt. za aktywność na zajęciach polegającą na udziale w dyskusji i debatach. Uzyskane punkty są potwierdzeniem aktywności studenta. Może im towarzyszyć ocena w skali od 2 do 5 za merytoryczne przygotowanie się do zajęć. W przypadku negatywnej oceny pracy studenta, nie przyznaje się punktów.
Zmodyfikowane przez dr hab. Marceli Tureczek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-06-2020 13:49)