SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Język migowy i komunikacja alternatywna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Język migowy i komunikacja alternatywna
Kod przedmiotu 14.9-WL-RAT-JMiKA
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Ratownictwo medyczne
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Kochan
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przedstawienie problemu wykorzystywania kodów manualnych w porozumiewaniu się z  z osobami głuchymi. Geneza języka migowego. Nauka alfabetu daktylograficznego, liczebników głównych oraz znaków ideograficznych dotyczących ratownictwa medycznego. Zapoznanie z wybranymi metodami komunikacji alternatywnej i wspomagającej - fonogesty, alfabet Lorma,  Makaton, System Bliss'a, piktogramy, PCS .

Wymagania wstępne

Sprawność manualna obu rąk.

Zakres tematyczny

  1. Zapoznanie z pojęciami dotyczącymi głuchoty oraz z problemami osób z uszkodzonym słuchem.
  2. Zapoznanie z alfabetem daktylograficznym – ćwiczenia praktyczne.
  3. Znaki pojęć liczbowych – ćwiczenia praktyczne. 
  4. Znaki i zasady uzupełniające daktylografię – znaki wyrazów jednoliterowych, znaki działań arytmetycznych, znaki niektórych mian, znaki interpunkcyjne, zasady przekazywania skrótów, zasady przekazywania wielkich liter.
  5. Znaki ideograficzne – bloki tematyczne:
  • codzienna komunikacja,
  • choroby i ich objawy,
  • lekarstwa, środki zaopatrzenia medycznego
  • leczenie i rehabilitacja,
  • pierwsza pomoc medyczna,
  • przyjęcie do szpitala,
  • wypadki,
  • pobyt na oddziale,
  • sprzęt medyczny.

      6. Zapoznanie z wybranymi metodami komunikacji alternatywnej i wspomagającej - fonogestami, alfabetem Lorma, Makatonem, systemem Bliss'a, piktogramami i PCS. 

Metody kształcenia

Warsztaty, metody aktywizujące.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: aktywność na zajęciach, zadania sprawdzające praktyczne umiejętności, wykonanie zadania indywidualnego - prezentacji dotyczącej wybranych metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej. W przypadkach nieobecności, student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia, podczas konsultacji. Limit dozwolonych, usprawiedliwionych nieobecności na zajęciach to 4 godziny dydaktyczne .

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Błeszyński J., Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków 2017.
  2. Hul K., Polak E., Kijowska M., Jackowicz A., Język migowy medyczny. Ratownictwo medyczne. Rzeszów 2015.
  3. Szczepankowski B., Język migowy. Pierwsza pomoc medyczna. Warszawa 1994.
  4. Szczepankowski B., Koncewicz D. , Język migowy w terapii. Wydawnictwo Naukowe WSP Łódź 2012.

Literatura uzupełniająca

  1. Kosiba O., Grenda P., Leksykon języka migowego. Silentium, Bogatynia 2011.
  2. Grycman M., Kaczmarek B., Podręczny słownik terminów AAC. Kraków 2017.
  3. Nosko-Goszczycka, AAC dla każdego. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Gdańsk 2019.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Kochan (ostatnia modyfikacja: 04-08-2021 13:30)