SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Emisja i higiena głosu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Emisja i higiena głosu
Kod przedmiotu 05.0-WP-AKTAS-EHG
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami emisji i higieny głosu. Poznanie podstawowych ćwiczeń sprawności głosowej i autoprezentacji.

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy o rozwoju człowieka. Znajomość biomedycznych podstaw. Dobra kondycja psychofizyczna

Zakres tematyczny

1. O potrzebie kształcenia emisyjnego (głosu). Ja i mój głos. Impostacja głosu.
2. Budowa i funkcjonowanie  narządu głosu
3. Praca głosem i nad głosem: właściwa postawa, ćwiczenia ruchowe-rozluźniające i rozgrzewające aparat głosotwórczy
4.  Oddech i jego rodzaje. Ćwiczenia oddechowe, fazy oddechu, ćwiczenia pobudzające przeponę. Gimnastyka oddechowa.
5. Ćwiczenia artykulacyjne; gry głosowe, dialogi. praktyczne wykorzystanie ćwiczeń artykulacyjnych
6. Sztuka mówienia i sztuka wokalna. Głos mówiony i śpiewany (ekspresja wypowiedzi, ćwiczenia intonacyjne, mowa ciała).
7. Glos, jego patologia i oddziaływanie profilaktyczne. Współczynnik niepełnosprawności głosowej (Voice Handicap Index)
8. Choroby głosu
9. Higiena głosu
10. Dieta a głos
11. Relaks a głos. Poznanie ćwiczeń relaksacyjnych - uwolnij swój głos
12. Psychologia głosu (trema, stres)
13. Skuteczne wykorzystanie głosu. Ćwiczenia na tekstach mówionych, śpiewanych
14. Afirmacje dla głosu
15. Ekspresja wypowiedzi podczas imprez kulturalnych, autoprezentacji. Mój warsztat emisyjny.

Metody kształcenia

Asymilacji wiedzy - dyskusja, metody ekspresyjne, metody problemowe (gry dydaktyczne)
 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia zajęć jest aktywny udział studenta w dyskusjach, zadaniach (50% ogólnej oceny) oraz opracowanie indywidualnie lub w grupach prezentacji medialnej (50%)

Aktywność studenta na zajęciach- opracowanie i prezentacja podczas ćwiczeń zagadnień, problemów zawartych w programie przedmiotu(metody kształcenia: praca z tekstem, burza mózgów, dyskusja, gry głosowe)

narzędzie weryfikacji: przykładowe problemy dyskutowane podczas zajęć: pożądane efekty profilaktyki i rehabilitacji głosowej; metody zapobiegania chorobom głosowym; częste błędy popełniane podczas pracy z głosem itp.)

Skala ocen za aktywność: ndst (o pkt.), dostateczny (3.0 pkt.), dostateczny plus (5 pkt.), dobry(7.0 pkt.). dobry plus (9 pkt.), bardzo dobry (12 pkt.).
Prezentacja multimedialna wybranego problemu

Ocena uwzględnia: stopień wyczerpania tematu prezentacji, opracowanie logicznej struktury zagadnienia, dobór i wykorzystanie literatury, stopień samodzielności wygłaszania przygotowanej prezentacji

Skala ocen za prezentację ndst (0 pkt.), dostateczny (3.0 pkt.), dostateczny plus (3,5pkt.), dobry (4.0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5.0 pkt.)
Samoocena głosu- ankieta ewaluacyjna dotycząca przygotowania studenta do zawodu.

Literatura podstawowa

  1. Kataryńczuk-Mania L., red.,  Emisja głosu w przestrzeni edukacyjnej, artystycznej i terapeutycznej, Zielona Góra 2020.
  2. Kataryńczuk-Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006.
  3. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, Kraków 2003.
  4. Sipowicz J., Ja i mój głos, Brzezia Łąka 2009.
  5. Walencik-Topiłko A., Głos jako narzędzie, Gdańsk 2017.
  6. Przybysz-Piwko M., red., Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006.
  7. Weller S., Oddech, który leczy, Gdańsk 2001
  8. Toczyska B., Głośno i wyraźnie, Gdańsk 2007
  9. Śliwińska-Kowalska M., Niebudek-Bogusz E., red., Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, łódź 2009.

Literatura uzupełniająca

  1. Toczyska B., Do-tkliwa artykulacja, Gdańsk 2010.
  2. Obrębowski A., red. Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, Poznań 2008.
  3. Lunden B., Rosell I, Techniki prezentacji. o sztuce przemawiania, angażowania i przekonywania, Gdańsk 2003.
  4. Gawrońska M., Podstawy wymowy i impostacji głosu, Wrocław 2001.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-01-2021 11:49)