SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Emisja i higiena głosu |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-AKTAS-EHG |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami emisji i higieny głosu. Poznanie podstawowych ćwiczeń sprawności głosowej i autoprezentacji.
Podstawy wiedzy o rozwoju człowieka. Znajomość biomedycznych podstaw. Dobra kondycja psychofizyczna
1. O potrzebie kształcenia emisyjnego (głosu). Ja i mój głos. Impostacja głosu.
2. Budowa i funkcjonowanie narządu głosu
3. Praca głosem i nad głosem: właściwa postawa, ćwiczenia ruchowe-rozluźniające i rozgrzewające aparat głosotwórczy
4. Oddech i jego rodzaje. Ćwiczenia oddechowe, fazy oddechu, ćwiczenia pobudzające przeponę. Gimnastyka oddechowa.
5. Ćwiczenia artykulacyjne; gry głosowe, dialogi. praktyczne wykorzystanie ćwiczeń artykulacyjnych
6. Sztuka mówienia i sztuka wokalna. Głos mówiony i śpiewany (ekspresja wypowiedzi, ćwiczenia intonacyjne, mowa ciała).
7. Glos, jego patologia i oddziaływanie profilaktyczne. Współczynnik niepełnosprawności głosowej (Voice Handicap Index)
8. Choroby głosu
9. Higiena głosu
10. Dieta a głos
11. Relaks a głos. Poznanie ćwiczeń relaksacyjnych - uwolnij swój głos
12. Psychologia głosu (trema, stres)
13. Skuteczne wykorzystanie głosu. Ćwiczenia na tekstach mówionych, śpiewanych
14. Afirmacje dla głosu
15. Ekspresja wypowiedzi podczas imprez kulturalnych, autoprezentacji. Mój warsztat emisyjny.
Asymilacji wiedzy - dyskusja, metody ekspresyjne, metody problemowe (gry dydaktyczne)
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia zajęć jest aktywny udział studenta w dyskusjach, zadaniach (50% ogólnej oceny) oraz opracowanie indywidualnie lub w grupach prezentacji medialnej (50%)
Aktywność studenta na zajęciach- opracowanie i prezentacja podczas ćwiczeń zagadnień, problemów zawartych w programie przedmiotu(metody kształcenia: praca z tekstem, burza mózgów, dyskusja, gry głosowe)
narzędzie weryfikacji: przykładowe problemy dyskutowane podczas zajęć: pożądane efekty profilaktyki i rehabilitacji głosowej; metody zapobiegania chorobom głosowym; częste błędy popełniane podczas pracy z głosem itp.)
Skala ocen za aktywność: ndst (o pkt.), dostateczny (3.0 pkt.), dostateczny plus (5 pkt.), dobry(7.0 pkt.). dobry plus (9 pkt.), bardzo dobry (12 pkt.).
Prezentacja multimedialna wybranego problemu
Ocena uwzględnia: stopień wyczerpania tematu prezentacji, opracowanie logicznej struktury zagadnienia, dobór i wykorzystanie literatury, stopień samodzielności wygłaszania przygotowanej prezentacji
Skala ocen za prezentację ndst (0 pkt.), dostateczny (3.0 pkt.), dostateczny plus (3,5pkt.), dobry (4.0 pkt.), dobry plus (4,5 pkt.), bardzo dobry (5.0 pkt.)
Samoocena głosu- ankieta ewaluacyjna dotycząca przygotowania studenta do zawodu.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-01-2021 11:49)